Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
BED-2043NETT Ledelse av prosjekt - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad. Ordinære og nettbaserte emner.
Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten skal etter gjennomført emne kunne forstå og redegjøre for:
- sentrale begreper, teorier, prosesser og utfordringer knyttet til prosjektledelse ved å samarbeide om sentrale prosjektfaglige tema i (virtuelle) team
- hvordan ulike typer kontekst påvirker ledelse, herunder situasjon og kultur
- betydningen av å etablere kommunikasjon og tillit i (virtuelle) prosjektteam for gjennomføring av prosjekt prosjektledelse som fag herunder etiske dilemma og prosjektfagets plass og betydning i dagens samfunn
Ferdigheter
Studenten skal etter gjennomført emne kunne anvende sine kunnskaper for å:
- etablere og utvikle hensiktsmessige tverrfaglige (virtuelle) prosjektteam
- tilrettelegge for aktiv læring i og mellom prosjekt
- analysere utfordringer knyttet til håndtering av usikkerhet, kreativitet og innovasjon i et prosjekt
Generell kompetanse
Studenten skal etter fullført emne kunne være i stand til å:
- kritisk vurdere og ta beslutninger knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter, herunder vurderinger og beslutninger knyttet til etikk, sammensetning av kompetanse i prosjektteam, intern og ekstern kommunikasjon, læring, usikkerhet, kreativitet og innovasjon i prosjekt
- vurdere og avgjøre hvilken type ledelse som egner seg for ulike typer kontekst, ulike prosjekt/prosjekt team og prosjektfaglige problemstillinger
- formidle og utveksle prosjektfaglig kunnskap og erfaringer slik at det bidrar til å etablere etisk forsvarlig og kontekstuelt tilpasset prosjektledelse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er delt opp i korte moduler som kan inneholde video og audiopodcaster, og andre nettbaserte aktiviteter. Undervisningen kan i tillegg i noen tilfeller strømmes fra UiTs lokaler i Alta og opptak vil kunne bli brukt på et senere tidspunkt. Handelshøgskolen har gjennomført en vurdering av behandlingsgrunnlaget interesseavveining og henviser til Datatilsynets veileder om behandlingsgrunnlag.
Behandlingsgrunnlaget er «berettiget interesse» og formålet med bruken er å få formidlet faglig innhold og lærings prosesser. Strømmede sendinger og/eller audio/videopodcast blir lagret og publisert på Canvas slik at materialet senere kan benyttes som repetisjon. Innspillinger av høy kvalitet vil kunne benyttes også for senere års inntak dersom det er behov for det, men kun opptak av typen der foreleser er i sentrum. Sentral teori i faget er knyttet til ledelse av prosjekt, samarbeid og samskapning i grupper, og læring og innovasjon i prosjekt.
Emnet gjennomføres som nettundervisning. Undervisningen organiseres i tematiske moduler som publiseres på emnets læringsplattform (her canvas). Undervisningen gis gjennom forelesningsvideoer og podcast. Arbeidsformen er individuell arbeid samt oppgaveløsning i studentteam og innlevering av arbeidskrav (i studentteam). Deltakelse på emnet forutsetter at studentene har tilgang til pc, kunnskap om grunnleggende programvare og tilgang til internett.