Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

BED-3064 Kunnskapsledelse - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som masterenkeltemne.

Innhold

De fleste virksomheter kan i dag kalles kunnskapsorganisasjoner, og en god evne til å forvalte kunnskap regnes som et konkurransefortrinn. Kunnskapsforvaltning inngår i alt fra små reiselivsbedriftens arbeid med å utvikle de gode produktene til kresne kunder, så vel som i store virksomheters utvikling og forbedring av sine produkter. Virksomhetenes medarbeidere og deres kunnskapsressurser står sentralt i dette arbeidet. I tider med store krav til omstilling - for eksempel i møte med digitalisering og kunstig intelligens eller kravene til bærekraft - er det særlig viktig med god kunnskapsforvaltning.

I kurset vil du vil lære om hvordan kunnskapsorganisasjoner forventes å ta til seg, bruke og skape ny kunnskap.

Gjennom kurset presenteres ulike modeller og verktøy for å analysere og designe praksiser som ivaretar virksomhetens kunnskapsressurser, og dette skjer gjennom arbeid med et bredt tilfang av teorier innenfor feltet kunnskapsledelse.

Det vil blant annet være aktuelt å diskutere følgende temaer:


Hva lærer du

Læringsutbyttebeskrivelse

Etter endt kurs skal studenten ha en inngående forståelse av hva kunnskapsledelse handler om. Studenten skal også ha kunnskap om hvordan teorier og modeller kan brukes som verktøy for å handtere kunnskapsledelse på en best mulig måte.

Kunnskaper

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet innebærer ulike undervisningsformer på campus, og varigheten kan variere fra 2-4 timer per økt. Det stilles krav om at studenten er fysisk til stede på campus, da emnet er bygd opp rundt at studenten deltar i arbeidskrav som innebærer samarbeid med andre studenter. Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og tilbakemeldinger.

Det er studentens eget ansvar å sikre at han/hun får den informasjonen som gis i undervisningen, og som ikke eksplisitt er beskrevet i emnebeskrivelsen eller i forelesningsplanen, eller lagt ut på Canvas.