Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
BED-3089 Personlig lederutvikling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
Innholdet i emnet Personlig lederutvikling reflekterer formålet om å bidra til studentenes utvikling som ledere med utgangspunkt i forståelse for teori. Emnet fokuserer på hvordan den enkelte student kan utvikle sin lederatferd, slik at hun/han kan fylle lederrollen på en best mulig måte.
Temaer som berøres er:
- faglig grunnlag for lederutvikling generelt og 360-graders tilbakemelding spesielt.
- arbeid med innhenting og bearbeiding av 360-graders tilbakemelding fra arbeidsforhold som utgangspunkt for videre målrettet arbeid med personlig lederutvikling.
Hva lærer du
Når emnet er bestått skal studentene ha følgende kvalifikasjoner:
Kunnskap og forståelse:
- inngående kunnskap om ulike metoder for lederutvikling
- forståelse for og bevissthet om hvordan egen atferd/lederstil virker inn på andre
- innsikt i egne sterke og svake sider
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter:
- kan anvende teori som praktisk redskap for forbedring av egen lederpraksis
- kan analysere egen lederrolle og arbeidssituasjon
- kan motta og gi tilbakemeldinger på en konstruktiv måte
- kan sette personlige mål, gjøre personlige valg og gjennomføre endringer
Generell kompetanse:
- kan reflektere over, og har et bevisst forhold til egen atferd/lederstil
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
En viktig del av dette emnet knyttes til innhenting og bearbeiding av 360-graders tilbakemelding fra kollegaer. Dette danner utgangspunktet for videre målrettet personlig lederutviklingsarbeid. Gjennom varierte arbeidsformer og en kombinasjon mellom teori og praksis, får studenten ulike innspill til hvordan jobbe med egne forbedringsområder og utvikle sin egen ledelseskompetanse.
I tillegg til erfaringsbasert undervisning i samlet klasse, vil studentene organiseres i grupper med en fast veileder.
Det er krav om 80% frammøte i disse gruppene. Det må foreligge helt spesielle grunner hvis en student skal få dispensasjon fra frammøtekravet. Slik dispensasjon, med påleggelse av et ekstra skriftlig arbeidskrav, skal gis av emneansvarlig i samråd med gruppeveileder.