Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
BLU-1002 Kunst, kultur og kreativitet - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
I emnet vektlegges praktisk skapende arbeid med ulike uttrykksformer, samt refleksjon og metodiske valg. Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i forming, musikk og drama i tillegg til erfaringer med tverrfaglige estetiske prosjekter og ledelse av kreative prosesser. Tema-/prosjektarbeid knyttes til praksis i barnehage.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hvordan kunst, kultur og kreative prosesser kan bidra til alle barns opplevelser, utforsking, undring og læring
- didaktiske forutsetninger og kunstneriske uttrykk som har betydning for aktiviteter i drama, forming og/eller musikk
- barns utvikling innenfor musikk, skapende arbeid og dramatisk lek
- barnekultur og kulturarvens perspektiv, spesielt i norsk og samisk kultur, men også i flerkulturelle perspektiv
- skapende arbeid innen digitale former og uttrykk
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende grunnleggende metoder og teknikker innenfor drama, forming og musikk og kunne utforske disse i samspill med barn
- ta hensyn til de didaktiske forutsetningene i sitt planarbeid, herunder hensynet til barn og barnegrupper med ulik alder og sammensetning
- bruke improvisasjon i lek og læring
- fremme barns estetiske danning gjennom å legge til rette for kunst- og kulturopplevelser
- strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser og uttrykk
- anvende digitale verktøy i skapende prosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- planlegger, leder, dokumenterer og vurderer kreative prosesser for og med barn
- stimulerer barns skaperglede og mestringsfølelse
- reflekterer over og begrunner bruken av estetiske fag i barnehagen
- leder medarbeidere i estetiske prosjekt og temaarbeid
- forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell
- ivaretar mangfold og medvirkning i skapende aktiviteter og ser barn som kompetente deltakere
- har forståelse for hvordan kulturarven påvirker barns ulike uttrykksformer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske, tverrfaglige og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningen går over to semester.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.