Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
BLU-1210 Språk og kommunikasjon i barnehagen - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Forsterkningsemne som kan velges andre studieår i barnehagelærerutdanninga. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Maks antall: 60 studenter.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Språkmiljøet i barnehagen er en felles overbygning for emnet, med fokus bade på gjennomføring og ledelse av arbeidet. Dette vil bli delt i to fokusområder.
Tilrettelegging for godt språkmiljø: her inngår tema som kompetanse i å bygge opp og formidle fortellinger, ordforråd og begrepsforståelse, rollelek og hvordan man gjennom dette kan bidra til et godt språkmiljø. Fokusområdet skal også inneholde produksjon av fortelling ved bruk av digitale verktøy. Dette gjøres med eller for barn.
Språkkompetanse: tema som språkutvikling, språklig bevissthet, begrepsforståelse, musiske elementer i språket, observasjon og kartlegging, og skriftspråklig utvikling inngår.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- barns språklige utvikling, også i et flerspråklig perspektiv
- hvordan praktiske og estetiske fag kan berike barns språkmiljø
- språksystemet og begrepslæring som basis for muntlig og skriftlig språkutvikling
- ulike kommunikasjonsformer ved bruk av drama, musikk og språk
- fortellinger fra et nordlig mangfold
- situasjonsuavhengig språk og stimulering av dette
- musiske elementer i språket
- et utvalg læringsteorier knyttet til språk og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
- organisere og vurdere gode språkmiljø for alle barn
- utvalgte drama- og musikkpedagogiske metoder i tilknytning til arbeid med språk
- bruke digitale verktøy i praktisk arbeid med språk
- fortelle for barn og legge opp til fortelleraktiviteter med barn
- utrykke seg ved bruk av kropp og stemme, samt ha ferdigheter i drama og musikk som sikrer egen rolle som inspirator
Generell kompetanse
Studenten:
- ser sammenhengen mellom godt språkmiljø og språkkompetanse
- anvender teorier om en- og flerspråklig utvikling, læring, begrepslæring og fortellekompetanse i praktisk-pedagogisk arbeid
- bruker drama, musikk og digitale verktøy til å berike barns språkmiljø
- har et repertoar av språkstimulerende aktiviteter
- kommuniserer om barns språkmiljø og språkkompetanse med personale og foresatte
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse. Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.