Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
BLU-2000 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet omfatter en profesjonsrettet bacheloroppgave som skal gi studenten teoretisk innsikt i og praktisk øvelse i vitenskapelig arbeid. Innholdet i oppgaven skal knyttes til barnehagen som pedagogisk institusjon og barnehagelærerens arbeidsområder. Tematisk skal oppgaven forankres i ervervet kompetanse innenfor ett eller flere av kunnskapsområdene eller fordypningen i barnehagelærerutdanningen. Innholdet kan også knyttes til studentens utviklingsarbeid i barnehagen 6.semester. Innføring i vitenskapsteori og metode inngår i emnet.
Bacheloroppgaven skal integrere teori og praksis og bygger derfor på konkrete praksiserfaringer/utprøvinger.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder og forskningsdesign
- kvalitative og kvantitative tilnærminger og analyseteknikker
- utfordringer knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
- forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
- teoretiske og praktiske perspektiver innenfor et selvvalgt profesjonsrettet tema
- hva som er grunnleggende vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser
- ulike vitenskapsteoretiske perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstilling og design for oppgaven
- planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse i barnehagefeltet og presentere denne skriftlig, i samsvar med grunnleggende krav til en akademisk tekst
- vurdere egne og andres undersøkelser med utgangspunkt i vitenskapelige og etiske krav
- anvende relevant teori og forskning fra faglitteratur for å belyse og drøfte egen problemstilling på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten:
- arbeider selvstendig med et avgrenset prosjekt i barnehagefeltet, der innsamling og analyse av datamateriale er basert på vitenskapelige metoder og forskningsetiske prinsipper
- har ervervet kompetanse i å presentere en undersøkelse, samt å anvende faglitteratur (teori) i en selvstendig analyse og drøfting undersøkelsen
- har utvidet sitt handlingsrepertoar knyttet til sin profesjon innenfor oppgavens tematikk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen foregår samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Studenter som velger et internasjonalt 5.semester vil bli tilbudt et digitalt alternativ når/dersom oppstartssamling legges til 5. semester.
Studentene tilbys skriftlig og muntlig veiledning på både prosjektbeskrivelse og bacheloroppgaven, inntil 8 timer pr bacheloroppgave. Veiledning avsluttes normalt én uke før innleveringsdato.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.