Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
BVE-2162 Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode - 20 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for barnevern og sosialt arbeid
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter som følger studiet bachelor i barnevern og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
BVE-2462 Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode 20 stp
Innhold
Det gis en innføring i vitenskapsteori og ulike metodiske tilnærminger som anvendes i samfunnsvitenskapene. Ulike kvantitative og kvalitative metoder introduseres. Studenten skal, ved å arbeide med en større skriftlig oppgave, utvikle evnen til å sette faglige relevante problemstillinger inn i et teoretisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon ut fra empiri.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
- har kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metodetilnærminger, både kvalitative og kvantitative
- har kunnskap om forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
- har kunnskap om kritisk blikk på kunnskapsproduksjon
- kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger
Ferdigheter:
Studenten kan:
- tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre skal kandidaten også kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
- anvende en egnet metodisk tilnærming for å besvare en samfunnsvitenskapelig problemstilling
- vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon
- vurdere og velge ut relevant faglitteratur og utøve kildekritikk
- lese forskningsrapporter kritisk og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng
- planlegge og gjennomføre en selvstendig fordypningsoppgave
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår grunnleggende prinsipper ved kunnskapsproduksjon
- forstår grunnleggende prinsipper i kvalitativ og kvantitativ metode, og hvordan de kan anvendes for å utvikle kunnskap
- har kritisk holdning til kunnskap i yrkesutøvelsen
- forstår sammenhengen mellom teori og empiri og forstå forskjellen på disse
- kan lese forskningsrapporter kritisk og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- obligatorisk profesjonsseminar
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- refleksjon