Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
BVE-3030 Mangfold og inkludering i et flerkulturelt perspektiv - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Ved bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
• avansert kunnskap om teorier og perspektiver på betydningen av mangfold, kulturelle forskjeller og sosial ulikhet for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
• avansert kunnskap om hvordan kulturell identitet og sosial tilhørighet kan innvirke på barn, ungdommer og familiers hverdagsliv.
• avansert kunnskap om hvordan flerkulturelle barn, unge og familier opplever møter med hjelpeapparatet.
• avansert kunnskap om hvordan ulike perspektiver på barn og barns utvikling kan ha betydning for barn, unge og familiers mulighet for medvirkning og deltakelse.
• inngående kunnskap om tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med barn og familier.
• avansert kunnskap om tilnærminger for barnevernfaglige vurderinger
Ferdigheter
Kandidaten kan:
• reflektere over og kritisk analysere hvordan egen kulturelle og sosiale bakgrunn påvirker profesjonsutøvelse i et mangfoldig samfunn.
• analysere, anvende og reflektere over ulike teorier og perspektiver i et flerkulturelt perspektiv.
• analysere og forholde seg kritisk til begrepet ‘barnets beste’ og hvordan begrepet kan anvendes i et flerkulturelt perspektiv.
• analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller, sosial ulikhet, samt levekår og boforhold kan ha for hjelpebehov hos barn, unge og familier.
• analysere og reflektere kritisk over begrepet barnets beste, og anvende kunnskap på måter som fremmer gode relasjoner til det beste for barnet.
• formidle og redegjøre for faglige vurderinger av barns omsorgssituasjon.
• anvende kunnskap og analytiske ferdigheter i miljøterapeutisk tilnærming til barn og unge
Generell kompetanse
Kandidaten
• har kunnskap om flerkulturelle perspektiver, og betydningen av disse i kunnskapsproduksjon, fagutvikling og profesjonsutøvelse.
• kan anvende flerkulturelle perspektiver i barnevernsfaglig arbeid
• kan utøve kritisk og etisk refleksjon i barnevernssarbeid generelt og over egen profesjonsutøvelse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Det kan forventes en del undervisning på engelsk
Undervisning
• forelesninger
• selvstudier
• ulike studentaktive læringsformer individuelt og i grupper
• seminarer