Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
ERN-3950 Masteroppgave i klinisk ernæring - 60 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på master i klinisk ernæring og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
ERN-3900 Masteroppgave i klinisk ernæring 54 stp
Innhold
I dette emnet skal studentene først utforme en forskningsprotokoll for masteroppgaven, og deretter gjennomføre masteroppgaven. Studentene skal lære å formulere forskningsspørsmål og hypoteser, øve på systematiske litteratursøk, kritisk evaluering av relevant litteratur, akademisk skriving og utarbeiding av en datahåndteringsplan. Studentene skal utføre individuelle forskningsprosjekt, i samarbeid med veileder. Dette innebærer blant annet (litt avhengig av prosjekttype) innsamling av data, analyse av data, presentasjon og oppsummering av resultat og drøfting av funn, og å sette prosjektet inn i en større vitenskapelig sammenheng. Studentene skal også presentere prosjektet sitt, og evaluere eget arbeid og arbeidet til medstudenter underveis i prosessen.
Hva lærer du
Kunnskaper:
- skildre formålet med en forskningsprotokoll, hvilke temaer som skal inngå i den og hvordan den kan utformes
- ha avansert kunnskap om relevante forskningsmetoder innen ernæringsforskning, inkludert fortolkning av resultat
- redegjøre for formålet med en datahåndteringsplan og hva som må inngå i en slik plan
- redegjøre for etiske vurderinger som er gjort i et forskningsprosjekt
Ferdigheter:
- planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
- utarbeide en datahåndteringsplan
- gjennomføre et systematisk litteratursøk innenfor et avgrenset tema
- formulere en vitenskapelig problemstilling og argumentere for en konklusjon underbygd av vitenskapelige funn
- bearbeide og analysere vitenskapelige data ved hjelp av relevante metoder
- diskutere styrker og svakheter ved et forskningsprosjekt
- formidle resultatene fra prosjekt- og forskningsarbeid både skriftlig og muntlig
- skrive en akademisk tekst med rett bruk av referansestil, fagspråk og sjanger
- evaluere det vitenskapelige arbeidet en selv og medstudenter planlegger/utfører
Generell kompetanse:
- skrive en vitenskapelig forskningsprotokoll og gjennomføre et forskningsprosjekt basert på denne
- uttrykke seg skriftlig og muntlig på en god, vitenskapelig måte
- reflektere over egen fagkompetanse og opptre i samsvar med etiske normer i klinisk praksis og forskningsarbeid
- vedlikeholde og utvikle kompetansen sin over tid og bidra til kunnskapsutvikling innen ernæringsfaget
- opparbeide kunnskaper og ferdigheter som gjør studentene i stand til å delta i, og gjennomføre framtidige forsknings- og utviklingsprosjekt
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
I første semester er det samlinger med forelesninger, presentasjoner med tilbakemeldinger og innleveringer som ender i en protokoll for masteroppgaven. I andre og tredje semester er det hovedsakelig individuelt arbeid med egen oppgave, med en midtveissamling der studentene presenterer arbeidet sitt.