Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

FIL-1023 Feministisk filosofi - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for filosofi og førstesemesterstudier

Emnetype

Emnet er obligatorisk i bachelorgradsprogrammet i filosofi. Emnet er en vesentlig del av en grunnleggende skolering i studieprogrammet og er grunnlag for videre fordypning i emner på 2000-nivå.

Studiepoengreduksjon

FIL-1017 Feministisk filosofi 10 stp

Innhold

Feministisk filosofi studerer forutsetninger for likestilling, med fokus på kjønn, kjønnede strukturer og undertrykking av kvinner i et historisk og samtidig perspektiv. Innføringsemnet dekker de viktigste normative teoriene omkring betydningen av kjønn i filosofisk teori og har et spesielt fokus på dagsaktuelle problemstillinger.

Temaene i feministisk filosofi kan deles i tre bolker:

(1) Vi ser på feministisk filosofis bidrag til filosofiske teoritradisjoner i både et nåtidig og historisk perspektiv. Emnet fokuserer på problemstillinger som forholdet mellom biologisk og sosialt kjønn (sex/gender) og tema som seksuell orientering, rettferdighet, marginalisering og kjønn, kultur og etnisitet.

(2) Vi undersøker psykologi og vitenskapsteori for å se hvordan strukturelle og kulturelle forhold i akademia og samfunnet forøvrig kan bidra til å produsere og opprettholde stereotyper, bevisste og ubevisste kjønnsbias, kjønnede idealer om vitenskapelig kvalitet, samt kjønnet epistemisk urettferdighet.

(3) Vi diskuterer anvendelse av feministisk teori på spørsmål som seksuell trakassering, arbeids- og familieliv, fødsel og død, foreldreskap, natur, pornografi, abort, språk og normer for utseende.

Pensum: 600-800 sider


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Det er 12-14 to-timers ukentlige forelesninger.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.