Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
FIL-2037 Bioteknologi og etikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet tar opp etiske spørsmål knyttet til bioteknologisk forskning og bruk av bioteknologi på mennesker. Bioteknologi kan brukes til å forebygge, diagnostisere og behandle sykdom, men også til å endre og forbedre egenskaper hos friske mennesker. I lys av dette vil vi fokusere på følgende spørsmål: I hvilken grad er bruk av bioteknologi ønskelig og moralsk forsvarlig? Hvilke utfordringer reiser bruk av bioteknologi for vår forståelse av hva mennesket er og menneskets moralske status?
Emnet fokuserer særlig på tema relatert til følgende tre hoveddeler:
(1) Forholdet menneske og dyr: Vi behandler ulike måter å skille mellom mennesker og dyr på, og drøfter om det er en moralsk relevant forskjell mellom mennesker og dyr. Dette er dels en teoretisk diskusjon, men den har betydning for praktiske spørsmål, som for eksempel: Er det moralsk forbudt å klone mennesker og samtidig moralsk tillatt å klone andre primater og dyr generelt?
(2) Genetisk forbedring: Her diskuteres vår forståelse av mennesket i lys av muligheten for genetisk forbedring og perfeksjonering av mennesket, og etiske spørsmål som reises gjennom denne muligheten. Vi gjennomgår posisjoner som inntar en restriktiv holdning til genetisk forbedring og posisjoner som er positive til mulighetene til forbedring. I denne sammenhengen diskuteres for eksempel transhumanisme.
(3) Seleksjon: Bioteknologi gir oss mulighet til å velge bort sykdom hos våre fremtidige barn. Man kan for eksempel gjennom seleksjon av befruktede egg velge bort egg som er sykdomsbærere. På bakgrunn av dette reises spørsmål som: Hva er et verdifullt liv? Finnes det liv som ikke er verdt å leve? Hva er normalitet?
Problemstillingene vil drøftes med utgangspunkt i ulike etiske teorier, bl.a. pliktetikk, konsekvensialisme, rettighetsetikk, dydsetikk, religiøst fundert etikk eller feministisk bioetikk. Vi forholder oss til nyere filosofisk litteratur, debattartikler og lovgivning på området.
Pensum: 600-800 sider
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Innsikt i viktige etiske posisjoner i den moderne debatten om bruk av bioteknologi på mennesket, med svært restriktive posisjoner og transhumanisme som motpoler.
- Forståelse av sentrale etiske problem i debatten, slik som menneskets og dyrs moralske status.
- Kunnskap om relevant lovgivning, primært Bioteknologiloven, Genteknologiloven, og enkelte tilhørende lovforarbeider.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Identifisere relevante etiske prinsipper, distinksjoner og argumenter i debatten, slik som pliktetiske og konsekvensialistiske argumenter, og skillet mellom handling og handlingsunnlatelse.
- Identifisere beskrivelser som er moralsk relevante.
- Anvende etiske teorier, prinsipper og distinksjoner i drøfting av problematiske tilfeller knyttet til bioteknologi.
Kompetanse
Studenten kan:
- Formulere seg klart muntlig og skriftlig
- Formulere argumenter og motargumenter, samt vurdere og kritisere disse.
- Formidle fagstoff på en allment forståelig måte.
- Trekke ut den sentrale informasjonen av komplekse tekster.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det er 10-14 to-timers ukentlige studentaktive forelesninger.
Undervisningen inkluderer diskusjonsøvelser og skriveøvelser.
Emnet har minst én utflukt eller ekskursjon per semester.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.