Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

HEL-3167 Ledelse, kvalitetsforbedring og nyskapning - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved M-HESYKPL master i helsesykepleie ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler helsesykepleiefaglig ledelse, faglig kvalitet og faglig utvikling/nyskapning.

Ledelse omhandler både ledelse av eget fag og helsesykepleiers ledelsesansvar i tjenesten. Forståelse rundt forholdet mellom administrativt og faglig lederansvar vektlegges.

Fagets kvalitet og faglig utvikling/nyskaping knyttes både til ledelsesaspektet i organisasjonen og yrkesfeltets fagutvikling for den enkelte fagutøver. Helsesykepleiefagets kunnskapsgrunnlag og praksis danner grunnlag for å identifisere problemstillinger og prioritere områder for kvalitetsforbedring og fagutvikling.

Ulike modeller for organisering av tjenester fokuseres og rammebetingelser for kvalitetsarbeid og faglig utvikling, samt muligheter og begrensninger knyttet til samordning og samarbeidsforhold granskes og drøftes.

Bruk av teknologi i samhandling med barn, unge og familie/omsorgsgivere og i kvalitetsarbeid og fagutvikling er sentralt.


Obligatorisk forkunnskapskrav

HEL-3151 Helsefremmende og forebyggende arbeid til barn og unge i kommunal helsetjeneste , HEL-3152 Barn og unges utvikling og helse , HEL-3159 Fagutøvelse i helsesykepleie

Hva lærer du

Kunnskaper

Studenten

Ferdigheter

Studenten

Generell kompetanse

Studenten


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Undervisning

Forelesning, veiledet og selvstendig gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening og selvstudium.