Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
HEL-3167 Ledelse, kvalitetsforbedring og nyskapning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet omhandler helsesykepleiefaglig ledelse, faglig kvalitet og faglig utvikling/nyskapning.
Ledelse omhandler både ledelse av eget fag og helsesykepleiers ledelsesansvar i tjenesten. Forståelse rundt forholdet mellom administrativt og faglig lederansvar vektlegges.
Fagets kvalitet og faglig utvikling/nyskaping knyttes både til ledelsesaspektet i organisasjonen og yrkesfeltets fagutvikling for den enkelte fagutøver. Helsesykepleiefagets kunnskapsgrunnlag og praksis danner grunnlag for å identifisere problemstillinger og prioritere områder for kvalitetsforbedring og fagutvikling.
Ulike modeller for organisering av tjenester fokuseres og rammebetingelser for kvalitetsarbeid og faglig utvikling, samt muligheter og begrensninger knyttet til samordning og samarbeidsforhold granskes og drøftes.
Bruk av teknologi i samhandling med barn, unge og familie/omsorgsgivere og i kvalitetsarbeid og fagutvikling er sentralt.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om nasjonale og lokale rammebetingelsers muligheter og begrensninger for kvalitetsarbeid og fagutvikling
- har avansert kunnskap om og kritisk forståelse for begrepet nyskapning
- har inngående kunnskap om kontinuerlig kvalitetsforbedring i helsetjenesten
- har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring innenfor fagområdet
- har inngående kunnskap om ulike evalueringsformer
- har inngående kunnskap om administrativ og faglig ledelse i helsetjenesten
- har avansert kunnskap om bruk av teknologi i helsesektoren herunder relevante digitale løsninger og arbeidsprosesser.
Ferdigheter
Studenten
- planlegger, administrerer og leder helsesykepleiers arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser
- identifiserer problemstillinger i helsesykepleietjenesten og prioriterer områder for kvalitetsforbedring og fagutvikling
- planlegger og gjennomfører kvalitetsarbeid og fagutvikling
- anvender teknologi i kvalitetsarbeid og fagutvikling
- bidrar til brukermedvirkning i fag- og kvalitetsarbeid
- evaluerer fagutvikling og kvalitetsarbeid i helsesykepleietjenesten
- ivaretar dokumentasjons- og meldeplikten.
- formidler kunnskap om helseforhold og har et bevisst forhold til sin rolle som samfunnsaktør
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere etiske aspekter ved nyskaping, kvalitet og fagutviklingsprosesser
- reflekterer over de etiske aspekter og analyserer helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv
- anvender kunnskaper og ferdigheter til å reflektere over og analysere egen kompetanse og har innsikt i andre profesjoners kompetanse og etater og sektorers tjenestetilbud
- anvender kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.