Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
IDR-1141 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
PSY-2031 Idrettspsykologi 5 stp
Innhold
Idrettspedagogikk og idrettspsykologi er en flersidig disiplin som har ulike utgangspunkter, perspektiver og ståsteder med sine røtter fra blant annet idéhistorie, didaktikk, filosofi, psykologi og sosiologi. Emnet belyser verdiorienterte og fagdidaktiske spørsmål, og personlighets-, motivasjons- og prestasjonspsykologiske problemstillinger. Idrettspedagogikk og -psykologi skal bidra til å opparbeide basiskunnskap om idrett som utviklings-, mestrings- og sosialiseringsarena, og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i utvikling av egenskaper, ferdigheter og holdninger innen idrett.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199.
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive grunnleggende teori om motorisk utvikling og læring
- Forklare motivasjonsteorier og forstå betydningen av læringsklima
- Drøfte idrettpsykologiske egenskaper og mentale ferdigheter og deres betydning for mestring og prestasjonsutvikling
- Beskrive og diskutere trenerens ulike roller, oppgaver og funksjoner
Ferdigheter
- Analysere, vurdere og tilrettelegge idrettsaktiviteter ut i fra relevante pedagogiske og psykologiske synspunkter
- Anvende didaktiske modeller, relevante læringsstrategier, treningsprinsipper og tilsvarende treningsformer i innlærings- og treningssituasjoner
- Anvende kunnskap innenfor idrettspedagogikk og idrettspsykologi gjennom å utføre muntlige og praktiske presentasjoner
Generell kompetanse
- Vise innsikt i og forståelse for kunnskap om psykologisk læringsklima og motivasjon for å kunne forbedre læring og utvikling innenfor idrett
- Vise overordnet kunnskap om og innsikt i mentale prosesser som har betydning for prestasjonsutvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
Emnet kombinerer seminarer på campus og selvstendig nettundervisning. Dette forutsetter en god del egenarbeid for den enkelte student, enten ved forberedelse til de enkelte delene eller ved at det arbeides med et gitt tema individuelt eller gruppevis. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.