Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
IDR-2282 Formidling og veiledning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Kunnskaper
- Kjennskap til didaktiske og pedagogiske strategier for å utvikle ferdigheter i valgt fordypning eller formidling, veiledning og/eller turledelse.
- Kjenne til og formidle prinsipper om læringsfremmende undervisning og veiledning.
- Kjennskap til hvordan ulike trener- og veilederroller kan anvendes i forhold til grupper en skal veilede.
- Forstå trenerens eller veilederens /guidens rolle og funksjon i valgt fordypning.
Ferdigheter
- Anvende periodeplaner, øktplaner eller ferdplaner (inkludert HMS-analyser) i trenings eller turplanlegging.
- Forbedre studentenes ferdigheter i å trene eller veilede utvalgt målgruppe.
- Organisere og formidle en valgt trenings eller friluftslivsaktivitet.
- Veilede i valgt trenings- eller friluftslivsaktivitet.
- Evaluere valgt trenings- eller friluftslivsaktivitet.
- Anvende aktuelle læringsstrategier i valgt fordypning.
- Analysere og formidle teknikk, taktikk eller alternative bevegelsesløsninger knyttet opp mot valgt fordypning.
Generell kompetanse
- Forstå betydningen av god planlegging for gjennomføring av opplegg innen trening, veiledning eller naturguiding.
- Se sammenhengen mellom pedagogiske teorier, sentrale læringsstrategier og praktisk utøvelse.
- Iverksette og veilede pedagogisk og didaktisk innen valgt fordypning.
- Verdsette betydningen av kunnskap og ferdigheter i idrett, friluftsliv eller naturguiding i et helhetlig perspektiv.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen inneholder både forelesninger og praktisk pedagogisk arbeid. Emnet skal gjøre studenten kjent med idretts, eller friluftlivskultur i form av observasjon og trenervirksomhet eller veileder/guidevirksomhet med tilhørende refleksjonsnotat og formidling. For å nå læringsutbyttene i emnet forventes det at studentene arbeider i 250 timer inkludert undervisning, erfaringsinnhenting, oppgaver og selvstudium.
Studenten skal gjennomføre et erfaringsinnhentingsprosjekt for andre aktører som driver med idrett, friluftsliv eller fysisk aktivitet. For studentene i år 2 i bachelor i idrettsvitenskap skal erfaringsinnhentingen gjennomføres i idrettslag eller andre organisasjoner eller institusjoner som organiserer fysisk aktivitet. Det skal gjennomføres et opplegg med utgangspunkt i aktiviteter som er gjennomgått tidligere i studiet. For idrettsstudentene skal opplegget ha en varighet på minimum 20 timer. Friluftlivsstudentene gjennomfører sitt opplegg ved å ha ansvar for undervisning og gjennomføring av turopplegg for valgt utdanningssted eller annen aktør.