Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
IDR-2350 Trenerrollen i et treningsperspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet er kan tas som enkeltemne
Innhold
Emnet skal gi studentene en videreføring i tema treningslære og treningsplanlegging i prestasjonsidrett. Emnet belyser hvordan man kan ta i bruk ulike treningsmetoder og treningsprinsipper for å påvirke fysiologiske faktorer som kan føre til forbedret prestasjon. Emnet vil også belyse modeller for periodisering i individuelle idretter og lagidretter.
Følgende tema er sentrale:
- Treningsfysiologi
- Treningslære i individuelle og lagidretter
- Treningsplanlegging og treningsprinssipper i prestasjonsidrett
- Analyseteknologi
Opptakskrav
Studentene som tar dette emnet må ha gjennomført og bestått Trenings- og bevegelseslære eller tilsvarende.
Obligatorisk forkunnskapskrav
IDR-1311 Trenings- og bevegelseslære med basistrening
Hva lærer du
Kunnskap
- Drøfte og kritisk vurdere fysiologiske faktorer som er bestemmende for kroppens fysiske yteevne og betydningen av disse for prestasjonen i ulike idretter
- Drøfte og kritisk vurdere hvordan ulike treningsformer påvirker kroppens fysiologiske systemer og hvordan fysiologiske tilpasninger som følge av trening påvirker prestasjon
Ferdigheter
- Finne fram til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor trening og prestasjonsutvikling i idrett
- Kunne kartlegge, planlegge, anvende og evaluere trenings- og restitusjonstiltak for prestasjonsoptimalisering for ulike målgrupper
Generell kompetanse
- Kunne diskutere hvordan ulike former for trenings- og restitusjonstiltak påvirker kroppens fysiologiske systemer og hvordan ulike treningstilpasninger kan føre til økt prestasjon
- Diskutere og vise forståelse for treningsplanlegging, treningsprinsipper og veiledning innenfor ulike idretter
- Kritisk diskutere hvordan forskning kan gi forbedret forståelse for riktig trening og prestasjonsutvikling i idrett
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
Emnet vil bli holdt i både seminar- og forelesningsform med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning og fremlegg av studentoppgaver. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.