Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
IDR-3922 Natur, opplevelse og læring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne av søkere som oppfyller opptakskrav til Master i idrettsvitenskap.
Innhold
- Forskning innen natur, opplevelse og læring
- Teorier og konsepter innen natur, opplevelse og læring
- Opplevelse som fenomen og som didaktisk og analytisk begrep
- Naturfilosofi, natur og landskap som analytiske begreper
Opptakskrav
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i bachelorgraden må være C .
Søkerkode 9371.
Hva lærer du
Kunnskap
- Forstå aktuelle læringsteorier og ulike dimensjoner av læring.
- Forstå ulike natursyn, landskap og naturforståelser.
- Innsikt i samspill kultur, natur, samfunn og mennesket i Arktis og nordområdene.
- Redegjøre for anvendelse av naturen som lærings-, helse- og dannelsesarena.
Ferdighet
- Analysere og vurdere kritisk tekster om natur, opplevelse og læring.
- Analysere og vurdere kritisk tekster om fenomenologi, natursyn og naturfilosofi.
- Drøfte sammenheng opplevelse, kropp, kultur og læring.
Generell kompetanse
- Delta reflektert i samtaler om natur, opplevelse og læring.
- Reflektere over og kritisk diskutere «det moderne opplevelses-samfunn».
- Føre en kritisk diskusjon om naturen som lærings-, helse- og dannelsesarena.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe undervisning kan skje på engelsk. En del av pensumlitteraturen vil foreligge på engelsk.
Undervisning
Undervisningen vil hovedsakelig foregå som forelesning og seminararbeid. Det forutsettes egenarbeid for å lese, analysere og framlegge relevante tekster og artikler. IKT brukes ved arbeid og diskusjoner mellom samlingene. Det forventes at studentene jobber om lag 250 timer med læringsoppgavene innen dette emnet for å oppnå læringsutbyttet.