Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-1151 Engelsk 1-7: litteratur, kultur, og didaktikk for barnetrinnet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.- 7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn. Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten:
- kjenner til sanger, rim, bildebøker, litteratur og andre kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden
- har kunnskap om ulike tekster og deres betydning i en kulturell kontekst
- har kunnskap om hvordan ulike typer tekster kan brukes i begynneropplæring i engelsk
- har kunnskap om grunnleggende elementer i oppbyggingen av tekster i ulike sjangre
- har kunnskap om sentrale analytiske begreper knytta til tolkning av ulike typer tekster
- har kunnskap om vurdering og tilbakemelding
- kjenner til ulike digitale teknologier som kan brukes i tidlig språkopplæring i engelsk
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke engelsk muntlig og skriftlig sikkert og funksjonelt og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
- planlegge og lede differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklinga av de grunnleggende ferdighetene
- bruke underveisvurdering for å veilede elever i utvikling av grunnleggende ferdigheter i faget
- muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur
- tilrettelegge for undervisning om samfunnsspørsmål og kulturelle tema ved hjelp av utforsk
- tilrettelegge for undervisning om samfunnsspørsmål og kulturelle tema tilpasset målgruppen, ved bruk av utforskende arbeidsmetoder
Kompetanse
Studenten kan:
- kritisk og selvstendig vurdere bruk av digital teknologi i språklæring
- forstå ulike tekster og deres betydning i en kulturell kontekst
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpassa elever på 1.-7. trinn
- reflektere over egen læring og undervisningspraksis
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og seminarer vil det legges vekt på at studentene får erfaring med arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, så som lek, drama, musikk og andre kreative og estetiske uttrykk. Gjennom studiet legges det opp til at både faglig kunnskap, språkferdigheter og fagdidaktisk kompetanse utvikles gjennom utprøving i praksis.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.