Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-1252 Samfunnsfag 5-10: Kulturelt mangfold - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Studiepoengreduksjon
LER-1262 Samfunnsfag 5-10: Kulturelt mangfold 15 stp
Innhold
Dette emnet er rettet inn mot lærerstudenter på 5-10. Emnet tar utgangspunkt i samfunnsfaglig tematikk med vekt på kulturelt mangfold, fra det lokale til det globale, og i et urfolks- og minoritetsperspektiv med vekt på fortid, nåtid og framtid.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentral samfunnsfagdidaktisk tematikk
- samfunnsfaglig teori og metode
- Sentrale trekk ved norsk historie, med fordypning innenfor samisk og nordnorsk historie
- sentrale trekk ved verdenshistorien
- kart, bærekraft og geografiske begreper
Ferdigheter
Studenten kan:
- søke, vurdere og tolke ulike typer kilder
- reflektere over hvordan kulturelt mangfold kommer til uttrykk i skolen og i samfunnet
- reflektere over forholdet mellom sted, historie og identitetsdanning
- legge til rette for at elever skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster og kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål
- utforske lokale kulturminner og kunne bruke dem i egen samfunnsfagdidaktisk praksis
Kompetanse
Studenten kan:
- kan planlegge og reflektere over samfunnsfaglig læringsarbeid i ulike emner og for elever med ulik bakgrunn
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag og stimulere til refleksjon om toleranse og respekt for mangfold
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Ekskursjoner/feltarbeid kan også være aktuelle arbeidsformer.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.