Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-1302 Naturfag 5-10 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.
Studiepoengreduksjon
LER-1312 Naturfag 5-10 15 stp
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Forskerspire-metodikk står sentralt, gjennom å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- kunnskaper om krefter og bevegelser.
- grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet, stjerner og stjernehimmelen i norsk og samisk tradisjon.
- grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
- kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
- kunnskap om partikkelmodellen.
- kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til reaksjonstyper.
- kunnskap om stoffmengde og støkiometriske beregninger i kjemi.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter, håndtere enkelt laboratorieutstyr og lage løsninger med gitt konsentrasjon.
- vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner på mellom- og ungdomstrinnet.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen, spesielt lesing, skriving og regning.
Kompetanse
Studenten skal:
- ta begrunnede valg til å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom utforskende undervisning.
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag.
- bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk
Undervisning
Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.