Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-1352 Kroppsøving 5-10 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- problembasert læring som metode
- forutsetninger for kroppslige læring og motorikk på bakgrunn av vekst og utvikling hos elevene.
- tilpasset opplæring og vurdering i kroppsøving
- kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne-ungdomskultur.
- sikkerhets- og risikovurdering i ulike læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldene læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger for tilpasset opplæring
- gi svømmeopplæring og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- anvende problembasert læring
- tolke, reflektere kritisk og vurdere undervisning ut fra læreplanens intensjoner og mål
- identifisere farer, vurdere og ivareta elevens sikkerhet i ulike aktiviteter og læringsmiljø
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, tur med vekt på nord-norske/samiske friluftslivselementer, praktisk arbeid og selvstudium. I formidling av den teoretiske kunnskapen benyttes problembasert læring. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, egentrening og gruppearbeid. Emnet omfatter flere obligatoriske arbeid i teori og praktisk aktivitet.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.