Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-1651 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Omfang
Praksis gjennomføres i grupper på inntil fire studenter.
En uke praksis i høstsemesteret og tre uker praksis i vårsemesteret.
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 5-10. Dette omhandler:
- Utvikling av egen læreridentitet, etisk bevissthet og relasjonskompetanse
- Klasseledelse og lærerrollen
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Hva lærer du
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- observasjonsmetoder
- lærerens oppgaver og roller i skolen
- kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
- gjeldende lov- og planverk for grunskolen
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
- lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og faglige- og sosiale mål for undervisningen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper til å gjennomføre undervisning for alle elever
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Praksisperiodens hovedfokus er lærerrollen og elevers læring. Studentene skal tilegne seg kunnskap om lærerrollen gjennom observasjon og utvikle kompetanse i å planlegge, gjennomføre, og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.