Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-2202 Matematikk 5-10. Funksjonsanalyse, geometri, tallære og sannsynlighetsregning - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav og anbefalte forkunnskaper:
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte som er delt opp i henhold til kjerneelementene i LK20:
Kunnskaper
Studenten skal ha matematisk og didaktisk kunnskap om:
Modellering og anvendelser
- ulike funksjonstyper
- grensebetraktninger, grunnleggende derivasjon og integrasjon
- normal, binomisk og hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling
Abstraksjon og generalisering
- læringsprosesser og matematisk begrepsforståelse
- formalisering og symbolspråk
Utforsking og problemløysing
- utforskende arbeidsformer i matematikk
- problemløsing i matematikk
- algoritmisk tenkning, blokk- og tekstprogrammering
Resonnering og argumentasjon
- ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer
- proporsjonal resonnering
Representasjon og kommunikasjon
- vurdering for læring
- matematikkvansker, kartlegging og tilpasset undervisning
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- relatere det matematikkfaglige innholdet til undervisning på 5-10 trinn
- bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
- analysere og vurdere elevers matematiske kunnskap (knyttet til emnets temaer) som grunnlag for tilrettelegging av undervisning
- arbeide teoriforankret og systematisk med matematikkvansker, kartlegging og tilpasset opplæring
- formulere og løse matematiske problemer ved bruk av både tekst- og blokkprogrammering
Kompetanse
Studenten skal ha kompetanse i å:
- bruke ulike undervisnings- og vurderingsformer
- vurdere elevers matematiske argumentasjon
- gjøre bruk av ulike representasjonsformer i matematikk
- utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved hjelp av programmering
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i de matematiske temaene, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i den matematiske kunnskapen. Samtidig skal de matematiske emnene relateres til ungdomsskolematematikken som en basis for elevenes videre læring og virke. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og arbeidsformer som f. eks individuelt arbeid og gruppearbeid. Utforskende og kreative arbeidsformer vil bli vektlagt.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.