Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

LER-2212 Matematikk 5-10. Fordypning i matematikk og matematikkdidaktikk - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

LER-2202 Matematikk 5-10. Funksjonsanalyse, geometri, tallære og sannsynlighetsregning 20 stp

Innhold

Emnet inneholder følgende matematiske og didaktiske temaer: funksjonslære, derivasjon, integrasjon, modellering, vurdering, sannsynlighetsregning, programmering, matematikkvansker, bevis og argumentasjon. Dette er en fordypning av noen av temaene i matematikk på 1000-nivå.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte som er delt opp i henhold til kjerneelementene i LK20:

Kunnskaper

Studenten skal ha matematisk og didaktisk kunnskap om:

Modellering og anvendelser

Abstraksjon og generalisering

Utforsking og problemløysing

Resonnering og argumentasjon

Representasjon og kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

Kompetanse

Studenten skal ha kompetanse i å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i de matematiske temaene, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i den matematiske kunnskapen. Samtidig skal de matematiske emnene relateres til ungdomsskolematematikken som en basis for elevenes videre læring og virke. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og arbeidsformer som f. eks individuelt arbeid og gruppearbeid. Utforskende og kreative arbeidsformer vil bli vektlagt.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.