Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-3051 Masteremne i begynneropplæring: Lærelyst og mestring på 1.-4.trinn - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir inngående og forskningsbasert innsikt i begynneropplæring med vekt på lærelyst, mestring, tilpasset opplæring og tidlig innsats. Et overordnet perspektiv er elevenes læring i en skole preget av språklig, sosialt og kulturelt mangfold. Emnet viderefører og utdyper studentenes kunnskap om begynneropplæring fra PEL, norsk og matematikk. Videre gir emnet inngående kunnskap om kartlegging og vurdering for læring, samt tilrettelegging av undervisning for elever med svake ferdigheter i lesing, skriving og regning. Emnet gir erfaring i å utvikle og reflektere over ulike tilnærminger til begynneropplæring.
Obligatorisk forkunnskapskrav
LER-1000 Pedagogikk og elevkunnskap 1-7. Fra plan til praksis- didaktisk arbeid, LER-1001 Pedagogikk og elevkunnskap 1-7 - Å mestre mangfoldet: Tilpasset opplæring og læring, LER-1101 Norsk 1-7 Begynneropplæring, LER-1201 Matematikk 1-7
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om matematikkdidaktikk og norskdidaktikk med relevans for begynneropplæring
- inngående kunnskap om tiltak som fremmer leselyst og språkglede
- inngående kunnskap om tilpasset opplæring i lesing, skriving og regning
- inngående kunnskap om intensiv opplæring i lesing, skriving eller regning på 1. - 4. trinn
- grundig kunnskap om relevante vurderings- og kartleggingsverktøy
- kunnskap om digitale verktøy i begynneropplæringen
Ferdigheter
Studenten kan:
- på avansert nivå vurdere relevante og forskningsbaserte tiltak på grunnlag av kartlegging og vurdering
- på avansert nivå kunne tilrettelegge for og gjennomføre intensiv opplæring på 1. - 4. trinn i lesing, skriving eller regning
- anvende metoder som ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske prosesser
- begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæring i norsk og matematikk og vurdere dem på bakgrunn av relevant forskning og teori
- vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk på bakgrunn av solid profesjonsfaglig digital kompetanse, og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynnerdidaktikk
Kompetanse
Studenten:
- har en kritisk og reflektert tilnærming til egen og skolens praksis
- er en reflektert og engasjerende klasseleder for barn på 1. til 4. tinn, og kan legge til rette for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø
- kan systematisk og kritisk søke opp og anvende forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring i norsk og matematikk, og kunne bidra til fagutvikling innenfor begynneropplæring
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter basert på forelesninger og seminarer. Undervisningen baseres på høy egeninnsats og studentsamarbeid som peker fram mot et selvstendig arbeid med masteroppgave i begynneropplæring.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.