Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-3211 Masteremne i matematikkdidaktikk - sentrale matematiske temaer - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7 trinn og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten skal ha inngående kunnskap om:
- utvalgte temaer fra matematikkens historie.
- utvalgte begreper fra skolematematikken og deres historiske utvikling/bakgrunn.
- eksempler på matematikken i tradisjonelle kulturer.
- generalisering, spesialisering, abstraksjon og konkretisering i problemløsing og matematisk tenkning.
- bevis og argumentasjon.
- elevers motivasjon i matematikk
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- analysere, forstå og kommunisere matematiske argumenter og bevis i skolematematikk.
- gjenkjenne og fasilitere matematisk tenkning hos elever.
- analysere, forstå, lage og løse matematiske problemer.
- bruke matematikkens historie og matematikken i tradisjonelle kulturer i egen undervisning.
- bruke problemløsing i egen undervisning.
- gi unervisning som er egna til å styrke elevers motivasjon i matematikk
Kompetanse
Studenten skal
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematisk tenkning, motivasjon og problemløsing.
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematikkhistorie og matematikken i tradisjonelle kulturer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.