Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

LER-3250 Masteremne i samfunnsfag: Historiedidaktikk og historiebruk - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Innhold

Dette emnet vil fokusere på hvilken rolle bruk av historie spiller i ulike sammenhenger knyttet til fremstillingen og fortolkningen av fortiden. Emnet tar for seg fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk i vid forstand, både innenfor og på arenaer utenfor skolen. Studentene skal utvikle en kritisk forståelse og analytisk holdning til bruk av historie i ulike politiske, sosiale, kommersielle og kulturelle sammenhenger.

Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i samfunnsfag.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges.

Digitale hjelpemidler vil bli utnyttet på de områder der dette er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner er også aktuelle arbeidsformer.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.