Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-3903 Mastergradsoppgave i matematikkdidaktikk - 45 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Når eksamen i de obligatoriske emner og valgemner er bestått, kan studenten framstille seg til endelig eksamen, i form av innlevering av mastergradsoppgaven.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om:
- å formulere forskingsfokus og problemstilling, og om hva som gjør et forskingsspørsmål godt
- hvordan forskingsspørsmål er avgjerande for valg av teoretiske perspektiv og forskingsmetode
- analyse der en aktivt bruker teori for å beskrive og tolke empiri, for å forstå og forklare egne funn, og for å argumentere for dei resultatene en har
- teori og forsking som er særleg relevant innenfor masteroppgaven sitt fokus
- særpreget til en matematikkdidaktisk master i forhold til praksisfeltet, matematikkfaglege og didaktiske teoriområde
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- dokumentere arbeidet skriftleg, på ein ryddig og oversiktleg måte og etter innarbeide krav
- formidle plan, gjennomføring og resultat
- orientere seg innenfor matematikkdidaktisk forskingslitteratur
Kompetanse
Studenten skal:
- evne å planleggje og gjennomføre eit forskingsarbeid i tråd med etiske og akademiske krav
- evne å kommunisere forskingsarbeid som skriftlig akademisk tekst, og muntlig gjennom framlegg og samtalar
- ha utviklet evne til å behandle et tema kritisk og på inngående teoretisk og metodisk grunnlag
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Selvstendig arbeid med veiledning, i henhold til veiledningskontrakten. Emnet avsluttes med en åpen masterkonferanse hvor masterstudentene deltar med å presentere sitt masterprosjekt.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instiuttets retningslinjer.