Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
MAT-1052 Matematikk 2 for ingeniører - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir studentene kunnskap i matematiske temaområder som er viktige for ingeniører: Lineær algebra, tallfølger og rekker, konvergenstester, potensrekker og rekkeutviklinger, Fourierrekker og Laplacetransformen. Anvendelse av programmering inngår for å utforske sammenhenger og gjennomføre visualiseringer og beregninger.
Opptakskrav
Generell studiekonpetanse + mattematikk R1+R2 og fysikk1.
Søknadskode 9391.
Hva lærer du
Etter endt emne skal kandidaten ha godt faglig grunnlag og matematisk forståelse i de temaene som gjennomgås, som andre emner kan bygge videre på.
Kunnskap
Kandidaten har:
- Gode kunnskaper om matriser, determinanter, lineære likningssystemer, egenverdier og egenvektorer og noen av deres anvendelser
- God kjennskap til hvordan funksjoner kan approksimeres ved Taylorpolynom, potensrekker eller Fourierrekker, kunne forklare hva det vil si at rekker konvergerer, samt kjenne til hvordan rekkeutviklinger kan brukes til å løse matematiske problemer.
- Gode kunnskaper om Laplacetransformasjonen
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- Løse lineære likningssystemer og grunnleggende matriseregning.
- Finne egenverdier og egenvektorer og bruke disse til å løse matematiske og praktiske problemer.
- Avgjøre konvergensegenskapene til tallfølger og rekker.
- Finne Taylorrekker til funksjoner, og bruke disse til å løse matematiske problemer.
- Finne Fourierrekken til en periodisk funksjon og visualisere denne.
- Utforme egne matematiske resonnementer, presentere disse resonnementene i et presist matematisk språk og argumentere for gyldigheten deres.
- Anvende programmering til å utforske sammenhenger og gjennomføre visualiseringer og beregninger.
- Vurdere resultater fra matematiske beregninger (analytiske og numeriske).
Generell kompetanse
Kandidaten har:
- Forståelse for at matematiske metoder kan brukes til å beskrive og å forstå ingeniørfaglige problemstillinger og kunne kommunisere om slike problemstillinger ved hjelp av matematikk.
- Kandidaten har matematisk forståelse som kan gi grunnlag for livslang læring.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger (fellesundervisning) og seminarer/regneverksted i mindre grupper.
Totalt ca. 60 timer forelesninger og ca. 24 timer seminar/regneøving.