Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

MDV-3062 Kunnskapsforvaltning - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for språk og kultur

Emnetype

Emnet er et valgemne på master i medie- og dokumentasjonsvitenskap. Emnet kan tas som valgemne i andre mastergradsprogram ved UiT og som enkeltemne av studenter som fyller opptakskrav til master i medie- og dokumentasjonsvitenskap.

Studiepoengreduksjon

DOK-3052 Dokumentforvaltning - Kunnskapsforvaltning 10 stp

Innhold

Emnet presenterer teori innrettet mot kunnskapsforvaltning, fra organisasjonsteori til kommunikasjons- og læringsteori. Sentrale spørsmål er: Hvordan forstå, undersøke, organisere og lede prosesser hvor kunnskap innhentes, skapes, utvikles, lagres, deles og formidles i organisasjoner?

Opptakskrav

Fullført bachelorgrad eller tilsvarende. Graden må inneholde en faglig fordypning på minimum 80 studiepoeng i medie- og dokumentasjonsvitenskap. Av de 80 studiepoengene (stp.) må 60 stp. være fra 1000-nivå og 20 stp. fra 2000-nivå. Du bør beherske engelsk godt. Du må ha gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre. Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen.

Studenter med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre.

9371 - enkeltemner på masternivå


Hva lærer du

Etter bestått emne skal du ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Du har avansert kunnskap om:

Ferdigheter

Du kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk eller annet skandinavisk språk. Noe undervisning kan bli gitt på engelsk. Eksamenoppgaven skrives på skandinavisk eller engelsk.

Undervisning

I emnet vektlegges studentaktiv læring. Undervisningsformene varierer mellom seminarer og forelesninger, studentpresentasjoner og prosjektarbeid. Det gis to veiledninger på prosjektarbeidet. Det blir ca. 26 timer undervisning i løpet av semesteret.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.