Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

PED-1002 Undervisning og læring - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Obligatorisk for studenter på bachelor i pedagogikk og årsstudium i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne

Innhold

Studentene skal ha solide kunnskaper om tilrettelegging av undervisning, det vil si innsikt i faktorer og prosesser som påvirker undervisning og undervisningsplanlegging og dermed studenters læring. Studentene skal videre ha ferdigheter knyttet til analyse av lære-, undervisnings-, opplærings- og virksomhetsplaner, det vil si funksjonelle analytiske redskaper (modellforståelse) som er relevante for plananalyse. Studentene skal kunne identifisere og reflektere over hva som begrunner ulike typer planverk, det vil si ha tverrgående kompetanse knyttet til planers prinsipielle og/eller ideologiske begrunnelse.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Hva lærer du

Læringsmål:

Studentene skal ved emnets slutt:

Kunnskap

Ferdigheter


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnets undervisnings- og læringsformer er såkalt studentaktive. I emnet vil studentaktivitet fremmes gjennom deltakelse i diskusjoner og ved fremlegg, innleveringer og vurderinger, i tillegg til ved arbeid on-line. Hovedpoenget er at studentene skal gjøre istedenfor å høre. Tanken er at de i så fall lærer bedre fordi de da lærer det de skal lære ved å gjøre det de skal lære.

Diskusjoner. Mye av undervisningsflaten kommer til å bestå av gruppearbeid i form av diskusjoner av ulike slag (miniatyr workshops).

Fremlegg. Studentene skal gjennomføre fremlegg i løpet av emnet, det vil si legge frem faglige poenger, oppfatninger, påstander og perspektiver for hverandre, både muntlig og skriftlig.

Innlevering. Siden emnets formål er at studentene skal kunne gi en skriftlig fremstilling, må studentene få øve på det å gi skriftlige fremstillinger av slike tema.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.