Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-1002 Undervisning og læring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Læringsmål:
Studentene skal ved emnets slutt:
Kunnskap
- Kunnskap om å forklare didaktiske grunnkategorier;
- Kunne forstå, forklare og gi eksempler på didaktiske rammefaktorer og kunne reflektere over praktiske konsekvenser av vektlegging av rammefaktorer;
- Kunne forklare sammenhengen mellom undervisning og læring på ulike måter og fra ulike perspektiv og kunne reflektere over sammenhengen mellom didaktisk innretning og læringsteoretisk oppfatning;
- Kunnskap om ulike måter å organisere undervisning på;
Ferdigheter
- Kunne skille mellom begrepene "undervisning", "læring" og "vurdering" og kunne analysere (lære-) planer ved hjelp av disse begrepene;
- Forstå og kunne anvende pedagogiske tabeller, modeller og figurer for å forklare og reflektere over sammenhengen mellom undervisning og læring;
- Kunne identifisere, gjenkjenne og analysere didaktiske elementer i ulike typer planverk.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnets undervisnings- og læringsformer er såkalt studentaktive. I emnet vil studentaktivitet fremmes gjennom deltakelse i diskusjoner og ved fremlegg, innleveringer og vurderinger, i tillegg til ved arbeid on-line. Hovedpoenget er at studentene skal gjøre istedenfor å høre. Tanken er at de i så fall lærer bedre fordi de da lærer det de skal lære ved å gjøre det de skal lære.
Diskusjoner. Mye av undervisningsflaten kommer til å bestå av gruppearbeid i form av diskusjoner av ulike slag (miniatyr workshops).
Fremlegg. Studentene skal gjennomføre fremlegg i løpet av emnet, det vil si legge frem faglige poenger, oppfatninger, påstander og perspektiver for hverandre, både muntlig og skriftlig.
Innlevering. Siden emnets formål er at studentene skal kunne gi en skriftlig fremstilling, må studentene få øve på det å gi skriftlige fremstillinger av slike tema.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.