Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-1017 Spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk og kan tas som valgemne på bachelor i pedagogikk. Kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en generell innføring i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole. Spesialpedagogikkens plass i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet vil være sentralt i emnet.
Emnet gir kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i utrednings- og tiltaksarbeid i barnehage og skole. Studentene får et innblikk i utredningsarbeid, kartleggingsmateriell og kartleggingsprosedyrer og tilrettelegging i det spesialpedagogiske arbeidet.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, PED-0700 Examen paedagogicum, PED-1001 Pedagogisk psykologi
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet i barnehage og skole.
- Test-teori, kartlegging og kartleggingsmateriell i det spesialpedagogiske arbeidet
- Sentrale spesialpedagogiske begreper som tilpasset opplæring, tidlig innsats, forebyggende arbeid og likeverd.
- Sentrale lover og forskrifter knyttet til spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole.
- Tverrfaglig samarbeid om barn med behov for ekstra tilrettelegging i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- Planlegge og gjennomføre enklere spesialpedagogiske kartlegginger i barnehage og skole
- Vurdere og gir råd om tiltak for barn med ekstra tilretteleggingsbehov i barnehage og skole.
- Utforme spesialpedagogiske utredningsrapporter
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over etiske dilemmaer knyttet til bruk av testmateriell innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet.
- Reflektere over egne kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse i spesialpedagogisk arbeid.
- Foreta kritiske refleksjoner over kvaliteten til kartleggingsmateriell basert på test-teori.
- Drøfte hvordan spesialpedagogikk som fagfelt kan bidra til forebygging av vansker hos barn og unge.
- Reflektere over egen og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole, samt i møte med foreldre/foresatte og øvrig hjelpeapparat.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer. Totalt omfang på om lag 40 timer.