Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-2003 Bacheloroppgave i pedagogikk og spesialpedagogikk - 20 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammene i pedagogikk, spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PED-2002 Prosjektoppgave 20 stp
Innhold
I emnet fordyper studentene seg i et selvvalgt tema innen pedagogikk eller spesialpedagogikk, og utarbeider en større, selvstendig oppgave. Bacheloroppgaven kan være en litteraturstudie, en forberedelse til et tenkt, større forskningsprosjekt, eller gjennomføring av et mindre forskningsprosjekt. Bacheloroppgaven skal utformes på bakgrunn av en oppgavemeny. Gjennom bacheloroppgaven skal studentene både vise fordypning innen et selvvalgt tema, kunnskap og forståelse av forskningsmetode og vitenskapsteori, og kompetanse i å gjennomføre et selvstendig prosjekt og utarbeide en større, sammenhengende tekst.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Inngående kunnskap om det selvvalgte temaet for bacheloroppgaven.
- Bred kunnskap om å designe og gjennomføre et forskningsprosjekt.
- Bred kunnskap om utforming av akademiske tekster.
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere og begrunne en faglig problemstilling og valg av metode som passer til problemstillingen.
- orientere seg i forskningslitteratur og foreta begrunnende valg av bruk av forskningslitteratur.
- planlegge og gjennomføre en litteraturstudie, kvalitativ eller kvantitativ studie.
- mestre formelle og faglige krav til et vitenskapelig arbeid.
Kompetanse
Studenten kan:
- kan formulere og besvare en faglig problemstilling på en selvstendig måte.
- delta i faglig drøfting og kommunisere om faglige spørsmål.
- gjøre rede for og forholde seg til forskningsetiske retningslinjer.
- kan oppdatere seg innen eget fagområde.
- skrive en vitenskapelig fagtekst.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Bacheloroppgaven kan leveres på norsk eller engelsk.
Undervisning
Hoveddelen av arbeidet er knyttet til arbeid med egen bacheloroppgave. Det oppnevnes veileder til alle bacheloroppgaver. I tillegg gis det undervisning i form av forelesninger og seminarer.