Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

PED-2013 Vansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk med praksis - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk på bachelor i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PED-2013 Vansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk 10 stp

Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

Emnet gir teoretisk kunnskap om utviklingsmessige språkforstyrrelser, dysleksi og matematikkvansker, samt kognitive minnefunksjoner knyttet til utvikling av språk og matematisk forståelse. Studentene gjøres kjent med normal utvikling innen språk og tallforståelse, samt hva som utgjør diagnostiske kjennetegn og markører for barn med vansker på disse områdene. Studentene blir presentert for praktisk øving med enklere kartleggingsmateriell som er egnet for å avdekke vansker, samt praktiske ferdigheter til å skrive testrapport for bruk i barnehage eller skole. Emnet gir kunnskap om forebyggende tiltak i barnehage og skole, og individuell tilrettelagt opplæring for barn og unge med særlige behov. Emnet tilbyr ikke sertifisering for bruk av standardiserte tester på området.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, PED-0700 Examen paedagogicum, PED-1001 Pedagogisk psykologi, PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv, PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd, PED-1017 Spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole, PED-1018 Mangfold og inkluderingeller PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, PED-0700 Examen paedagogicum, PED-1001 Pedagogisk psykologi, PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring, PED-1011 Normalitet, avvik og funksjonshemning, PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv, PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten skal:

Generell kompetanse

Emnet skal bidra til at studentene skal:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformene vil være en kombinasjon mellom forelesninger, studentaktive læringsformer og seminarer samt praksisrelaterte arbeidsoppgaver.

Emnet har obligatoriske praksisrelaterte arbeidsoppgaver, se egne retningslinjer for praksis. Retningslinjene kunngjøres ved studiestart.