Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-3065 Forskningsmetode og vitenskapsteori - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet består av vitenskapsteori, forskningsdesign, kvalitativ forskningsmetode og kvantitativ forskningsmetode.
Formålet med emnet er å forberede studenter til arbeid med egen masteroppgave, og gi et grunnlag for å kunne tolke, forstå og vurdere kvalitet på annen forskning. Videre skal emnet kvalifisere til å kunne delta i forskning og utredningsarbeid basert på ulike metodiske tilnærminger.
Metodeundervisningen vil omhandle planlegging, gjennomføring og vurdering av kvalitative og kvantitative forskningsundersøkelser. Det legges vekt på ulike forskningstradisjoner, design av forskningsundersøkelser, ulike metoder for innhenting av data (for eksempel observasjon, intervju, feltarbeid og survey), analyse av data, samt vurdering knyttet til validitet og reliabilitet i forskning.
Undervisningen i vitenskapsteori vil formidle kunnskap om hovedretningene innenfor vitenskapsfilosofien og ta opp spørsmål om vitenskapelig kunnskaps styrker og begrensninger.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten skal ha:
- Inngående kunnskap om hovedretningene innenfor pedagogikkfagets vitenskapsteori.
- Bred kunnskap om ulike kvalitative forskningsmetoder og forskningsdesign i pedagogisk forskning.
- Bred kunnskap om kvantitative metoder og forskingsdesign i pedagogisk forskning.
- Inngående forståelse for forskningsetiske problemstillinger.
- Kunnskap om prosedyrer for ivaretakelse av personvern.
- Kunnskap om hvordan å anvende utdanningsfaglig relevant kunnskap på nye områder.
Ferdigheter:
Studenten kan
- identifisere vitenskapsteoretiske premisser i pedagogiske forskningsarbeider.
- formulere problemstillinger/forskningsspørsmål for pedagogiske forskningsprosjekter, og begrunne valg av relevante metodiske tilnærminger.
- finne, anvende og vurdere pedagogisk forskningslitteratur for utvikling av et forskningsprosjekt.
- anvende ulike tilnærminger for innhenting og analyse av kvantitative og kvalitative data.
- anvende sentrale statistiske begreper, deskriptiv statistikk, prinsipper for generalisering av resultater og statistiske tester.
Kompetanse:
Studenten kan:
- vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte.
- reflektere over vitenskapsteoretiske problemstillinger i forskning.
- analysere og reflektere over relevante etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen.
- utvikle et avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- gjennom prosjektskissen formidle sitt selvstendige utdanningsfaglige arbeid og vise beherskelse av fagets uttrykksformer.
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er norsk eller annet skandinavisk språk. Noe faglitteratur vil være på engelsk.
Eksamensspråk er norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.
Undervisning
Emnet organiseres med fysisk samlinger og digital undervisning.
Undervisningen fordeles på forelesninger og seminarer med praktiske øvelser. Omfanget vil være om lag:
- To-tre fysiske samlinger á to-tre dager
- Ca. åtte digital undervisningsøkter á tre timer
- To økter undervisning knyttet til de ulike mastergradsprogrammene
Studenter får veiledning individuelt eller i grupper.
Før oppstart av ordinær undervisning må studenter ta en nettbasert test som kartlegger grunnleggende kunnskaper i forskningsmetode og vitenskapsteori. Studenter som ikke består denne testen, må delta på forkurs. Forkurset gjennomføres om en kombinasjon av nettundervisning og en fysisk samlingsdag.
Det er obligatorisk oppmøte på minimum 70 % av undervisningen. Følgende kan ikke velges bort innenfor generelt oppmøtekrav:
- Forkurset (for studenter som må ta dette)
- Seminar hvor arbeidskrav/prosjektskisse presenteres
Emnet evalueres årlig, fortrinnsvis i form av underveisevaluering.