Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-3900 Mastergradsoppgave - 60 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Forbeholdt masterstudenter i pedagogikk og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PED-3910 Masteroppgave i pedagogikk 50 stp
Innhold
Masteroppgaven innebærer faglig fordypning i et særskilt pedagogisk emne.
Under veiledning i arbeidet med masteroppgaven, vil studenten også gis trening i å forholde seg til en tidsplan med flere innleveringsfrister før endelig innlevering.
Ved 60 studiepoengs masteroppgave tilegner studentene seg større metodisk forståelse, faglig fordypning og selvstendighet.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PED-3054 Vitenskapsteori og forskningsmetode, PED-3056 Utvikling og relasjoner, PED-3057 Kunnskap, menneskesyn og læring eller PED-3001 Samfunn, kultur og menneske i pedagogisk perspektiv, PED-3050 Kvantitativ metode, PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning, PED-3053 Vitenskapsteori
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- fordypet innsikt innenfor det fagfeltet masteroppgaven omhandler
- inngående kunnskap om de særskilte metodiske utfordringene på fagområdet, med sikte på å kunne foreta selvstendig analyse av tema og kildemateriale
- avansert kunnskap om grunnleggende vitenskapsidealer, herunder krav til referanser og respekt for andres arbeider
- avansert kunnskap om bearbeidelse og fremstilling av pedagogiske problemstillinger
- kunnskap om de etiske spørsmålene som reiser i fagfeltet, og om etiske dilemmaer i pedagogisk forskning
Ferdigheter
Etter bestått masteroppgave kan studenten:
- identifisere, formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger i samsvar med faglige idealer, herunder å disponere stoffet i hovedproblemstillinger, argumentasjon og konklusjoner
- skrive en selvstendig framstilling
- orientere seg i tilfanget av kilder; finne relevante kilder og selvstendig og kritisk skille kilder med akademisk tyngde fra andre
- finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger
- mestre de formelle kravene til vitenskapelige tekster
- fremstille en større pedagogisk utredning på ca. 90 sider
Kompetanse
Etter bestått masteroppgave kan studenten:
- Anvende kunnskaper og ferdigheter ervervet i arbeidet med masteroppgaven
- formidle pedagogiske argumenter på en tydelig og presis måte, både til fagfeller og til allmennheten (skriftlig, digitalt og muntlig).
- anvende kunnskaper og ferdigheter ervervet i arbeidet med masteroppgaven i prosjekter og andre arbeidsoppgaver.
- identifisere og reflektere over problemstillinger knyttet til akademisk redelighet i skriftlige fremstillinger.
- anvende de ovennevnte kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre større skriftlige arbeider innenfor gitte tidsrammer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Studentene får oppnevnt egen veileder. Veiledningen foregår individuelt eller i grupper. Det skal inngås en veiledningskontrakt mellom universitetet, den enkelte student og veileder så snart som mulig etter at veileder er oppnevnt. Veiledningsrammen er satt til 78 timer. Det vises for øvrig til veiledningskontrakt for utfyllende informasjon.