Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-3901 Spesialpedagogikk mastergradsoppgave - 40 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Forbeholdt mastergradsstudenter i spesialpedagogikk
De obligatoriske emnene (PED-3037 og PED-3055) og de spesialpedagogiske valgemnene i masterstudiet bør være påbegynt eller fullført.
Studiepoengreduksjon
PED-3903 Spesialpedagogikk mastergradsoppgave 40 stp
Innhold
Mastergradsoppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid som gjennomføres under veiledning. Normalt vil oppgaven tematisk være knyttet til ett eller flere av mastergradsemnene.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- et avgrenset spesialpedagogisk forskingsfelt
- forskning og forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan:
- finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger
- dokumentere eget forskningsarbeid slik at det tilfredsstiller formelle krav til vitenskapelige tekster/publikasjoner
- begrunne valg av metode, gjennomføre en empirisk undersøkelse og sikre reliabilitet og validitet til undersøkelsen
Kompetanse
- Kunne formulere spørsmål og problemstillinger som bidrar til å fremskaffe ny kunnskap innenfor et valgt forskningsfelt.
- Kunne administrere et FOU-prosjekt.
- Kunne vurdere kvaliteten - styrker og svakheter - ved egen og andres forskning og framstille dette skriftlig.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk. Det kan etter søknad tillates å levere på engelsk, svensk eller dansk.
Undervisning
Studentene får oppnevnt egen veileder. Veiledningen foregår individuelt eller i grupper. Det skal inngås en veiledningskontrakt mellom universitetet, den enkelte student og veileder så snart som mulig etter at veileder er oppnevnt.
Veiledningsrammen er satt til 52 timer. Det vises for øvrig til veiledningskontrakt for utfyllende informasjon.