Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-6110 Autismeforstyrrelser - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Det er et mål at kandidatene skal få viderekommen kunnskap og forståelse av sentrale faglige og personlige ferdigheter i forhold til arbeid med rådgivning, veiledning og tilrettelegging i forhold til autismespekterforstyrrelser overfor barn og unge i forhold til skole og hjem.
Sentrale tema
- Begreper og metoder i arbeid med autismespekterproblematikk
- Følgeproblematikk
- Lov- og regelverk
- Individuell opplæringsplan
- Diagnoser
Opptakskrav
Det stilles krav til generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om treårig bachelorgrad.
Søknad registreres i lokal søknadsweb. I søknadsweb velg Enkeltemner. Deretter Enkeltemner, masternivå. Fra listen velger man 9371 Enkeltemner på masternivå. I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til det/de emner du ønsker å søke opptak til.
Oppstart av emnet forutsetter nok kvalifiserte søkere.
Hva lærer du
Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:
Kunnskaper:
- Inngående kunnskap om autismespektervansker - de ulike diagnoser.
Ferdigheter:
- Kan bruke relevante metoder som hjelper barn/unge med autismespekterforstyrrelser til å bedre «forstå» og bedre forholde seg til ulike sosiale settinger og kommunikasjon.
- Kan etablere gode rutiner og god oversikt - ulike hjelpemidler og metoder for å forebygge angst og uro.
Generell kompetanse:
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområder, både med spesialister og til allmennheten.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester.
Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.
Studiets læringsaktiviteter er forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.