Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-6327 Veiledning for praksislærere i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et videreutdanningstilbud på masternivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Søknadsfristen er 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider.
- Når man har fått godkjent søknaden av Utdanningsdirektoratet må man registrere seg på EVU-web innen midten av mai.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet skal gi formell veilederkompetanse. Det er utformet for å møte sentrale føringer om veilederkompetanse for barnehagelærere i praksisfeltet
Emnet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning:
Veiledning som fagfelt
- Tradisjoner, begreper og praktiske tilnærminger
- Kunnskapssyn, danning og læring i veiledning
- Grunnleggende veiledningsferdigheter
- Refleksjon i veiledning
- Kommunikasjon og relasjon
- Veiledning av studenter, nyutdannede og kollegaer
Profesjon og veiledning
- Profesjonsutvikling
- Profesjonsetikk
- Etikk og digital kompetanse
- Makt og asymmetri i veiledning
- Styrking og mestring i veiledning for profesjonsutviklingen
Organisasjon og lærende kulturer
- Kollektiv og individuell profesjonsutvikling og læring
Vitenskapsteori og metode
- Metoder for egen og andres utvikling
- Aksjonsforskningsstrategier
Opptakskrav
Det kreves godkjent utdanning som førskolelærer/barnehagelærer eller tilsvarende, minst 3 år / 180 stp.
Søkere må dokumentere minst 3 års relevant praksis som barnehagelærer etter endt utdanning.
Søker skal stå i, eller må etablere et pedagogisk veiledningsforhold med studenter, nyutdannede eller kollegaer.
Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten skal ha;
- avansert kunnskap om veiledning som fagfelt, tradisjoner og praktiske tilnærminger
- inngående forståelse for sammenhengen mellom kunnskapssyn, danning og læring i veiledning
- kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og historie
- inngående kunnskap om veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegaer både individuelt og i grupper
- inngående kunnskap og forståelse for veiledning som del av barnehagens profesjonsutvikling
- forståelse for sammenhengen mellom veiledning og vurdering
- avansert kunnskap om ulike profesjonsetiske aspekt knyttet til veiledning
- forståelse for strategier innenfor aksjonsforskning for egen og andres profesjonelle utvikling
- avansert innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning og bruk av digitale verktøy
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og vurdere veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegaer både individuelt og i grupper
- utvikle gode system for veiledning på egen arbeidsplassen
- gjennomføre veiledning i tråd med forskningsetiske normer
- bruke strategier innen aksjonsforskning for å utvikle eget veiledningsarbeid
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- gi kvalifisert veiledning til studenter, nyutdannede eller øvrige kollegaer, gjennom kritisk refleksjon og analyse av sentrale faglige problemstillinger
- bidra til utvikling og innovasjon av gode systemer for veiledning på egen arbeidsplass
- formidle resultater fra egen og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kollegaer og fagfeller, samt delta i debatter på fagområdet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er samlingsbasert og går over to semestre. Emnet er delvis nettbasert og samlingsbasert med 3 fysiske samlinger à 2 dager, pr semester.
Emnet krever aktiv deltagelse i obligatoriske aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, vedbruk av nettbaserte løsninger og selvstudier.
Det kreves at deltagerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, primært med studenter i praksis, med nyutdannede eller øvrige kollegaer.
Samlingene består av en veksling mellom veiledningsøvelser, seminararbeid, faglige innlegg og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings - og vurderingsferdigheter.