Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-3021 Samfunnsfagsdidaktikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på i lektorutdanning 8-13 som har sosiologi som fag 1 eller 2 og studenter med samfunnsfag som fag 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
I emnet skal studenten videreutvikle sin fagdidaktiske kunnskap og bygge på kunnskaper studenten har tilegnet seg både i samfunnsfagsdidaktikk og disiplinfaget. Emnet vil ha et hovedfokus på følgende tema:
- Læringsstrategi og varierte arbeidsmetoder, også tilknyttet grunnleggende ferdigheter
- IKT i klasserommet med fokus på integrasjon av ny teknologi for å styrke medborgerskapet
- Medborgerskapsbegrepet og demokrati
- Subjektivitet i faget, også tilknyttet vurdering
- Konfliktfylte tematikker i faget, også i tilknytning læreplan
- Faget i det mangfoldige samfunnet, med særlig vekt på det samiske
- "Sammenhenger" i lærerplanene (samfunnsvitenskapelige metoder)
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget
- medborgerskapsbegrepet og demokrati som sentrale element i faget
- viktigheten av å integrere IKT og ny teknologi for å styrke medborgerskapet og demokratiopplæringen
- bevissthet om subjektiviteten i faget
- konfliktfylte aspekter ved faget
- mangfold i klasserommet og faget
- inngående kunnskaper om samfunnsvitenskapelige metoder i undervisningen og egen praksis
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere samfunnsfagsundervisning med utgangspunkt i ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder
- være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med mål om å styrke elevers forståelse for medborgerskap og demokrati
- benytte seg av relevant IKT-verktøy i sin planlegging og gjennomføring av undervisning for å nå faglige mål
- være bevisst på egen subjektivitet og subjektiviteten i faget
- ha et reflektert forhold til konfliktområder i faget og evne å drøfte hvordan det kan prege undervisningen
- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i et mangfoldig klasserom, og kunne drøfte fordeler og utfordringer knyttet til en slik undervisning
- analysere og drøfte forholdet mellom læremidlers majoritetsfremstilling kontra minoritetsfremstilling
- anvende ulike samfunnsvitenskapelige metoder i egen undervisning samt kunne samle inn data til egen FoU virksomhet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.