Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-5031 Naturfagdidaktikk - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Undervisningen i naturfagdidaktikk organiseres rundt disse hovedtemaene:
- forskningsbasert grunnlag for undervisning og læring
- elevenes læreforutsetninger
- vurdering
- holdninger og etiske problemstillinger
- naturfag og samfunnet
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5022 Naturfagdidaktikk
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- utfordringer med begrepslæring ut fra elevens bakgrunn
- forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
- bredt repertoar av læringsstrategier, arbeidsmåter og læremidler
- teoretisk grunnlag og utprøving av utforskende og elevaktive arbeidsformer
- spesifikke utfordringer med fagspråk (skriving, lesing, muntlighet) i naturfagene
- betydningen av matematikk og digitale ferdigheter i naturfagene
- begrepet «scientific literacy» og naturfagets betydning i et moderne industrisamfunn
- sentrale fagdiskusjoner og etiske problemstillinger i naturfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere læreplaner i naturfagene og utvikle lokale læreplaner
- bruke et bredt utvalg av metoder i undervisningen og tilpasse undervisningen til ulike elevgrupper
- analysere et utvalg av autentiske oppgaver og elevbesvarelser
- orientere seg i faglitteratur og kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til forskjellige mottakere
- reflektere over og forbedre egen praksis med utgangspunkt i praksiserfaring og fagdidaktisk litteratur
- analysere og anvende forskning knyttet til formidling og undervisning i naturfag
- anvende og vurdere hensiktsmessig bruk av IKT
- analysere og vurdere positive og negative sider ved teknologi
- med utgangspunkt i forskningsresultater drøfte ulike holdninger til naturfagene ut i fra elevenes kjønn, sosial bakgrunn og etnisitet
- ta stilling til og formidle det klare stillet mellom naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte og andre forklaringsmodeller som finnes i media og samfunnet for øvrig
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner (individuelt og i grupper), utprøving av ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og organiseringsformer; laboratoriearbeid, ekskursjoner og annet praktisk arbeid.
Pensum: 550 sider. Hoveddelen av pensumlitteraturen vil være på engelsk.
Forelesning og seminar: 30 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis.