Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-5035 Matematikkdidaktikk - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Forholdet mellom skolematematikk og matematikk som vitenskapsfag, ulike læringsteoretiske perspektiver, matematikk i yrkesfagene, matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, vurdering i matematikk, utfordringer ved vurdering på grunn av at faget er sammensatt og består av både tankeprosesser og rene ferdigheter, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter, matematikk i yrkesfagene, matematikkens innvirkning på det vestlige danningsideal
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5026 Matematikkdidaktikk
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om hvordan matematiske begreper og praksiser utrykkes og anvendes forskjellig i ulike tidsperioder og kulturer, herunder også i ulike yrker.
- kunnskap om hvordan overføring av samisk tradisjonskunnskap fra en generasjon til den neste kan være grunnlag for undervisning i matematikk.
- inngående kunnskap om hvordan ulike aspekter ved det å kunne matematikk kan gjøres til gjenstand for vurdering, både formativt og summativt.
- inngående kunnskap om hvordan hypotetisering, argumentasjon og generalisering sammen bidrar til å skape matematikk, og er en sentral del av matematikkfaget.
- de læringsteoretiske premissene for hvordan matematiske aktiviteter kan legge til rette for læring av matematikk, som for eksempel automatisering av ferdigheter, styrket begrepsforståelse, og problemløsningsstrategier.
- hvordan matematikk har påvirket det vestlige danningsideal gjennom å være en nøkkel til forståelse av verden rundt oss.
- matematikkdidaktikk som forskningsfelt.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere oppgaver i matematikk ved bruk av matematikkdidaktisk teori og med hensyn på ulike aspekter ved matematikk.
- designe, implementere og analysere undervisningsopplegg i matematikk ved bruk av ulik matematikkdidaktisk teori.
- vurdere sterke og svake sider ved forskjellige former for vurdering i matematikk, herunder både lokale og nasjonale tester.
- gjøre rede for hvordan intellektuelt behov, kognitive utfordringer, utforskende arbeidsformer, og yrkesretting i matematikkundervisningen
- legge til rette for at matematikkfaget oppleves som relevant og interessant for elever på forskjellige studieretninger.
- analysere læreplaner i matematikk og utvikle lokale læreplaner, spesielt med bakgrunn i læreplanens samiske læringsplakat.
- forklare hvordan de fem grunnleggende ferdighetene kan implementeres i egendesignet matematikkundervisning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30-40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis