Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PSY-1012 Psykologisk metodologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Et essensielt trekk ved det moderne psykologifaget er at dets teorier og forståelsesmåter er forankret i en vitenskapelig tenkemåte og i empirisk forskning. Kunnskap om psykologi, og en moderne, forskningsbasert psykologifaglig forståelse av atferd og mentale prosesser, vil derfor være svært mangelfull dersom den ikke er ledsaget av en kunnskap om og fortrolighet med fagets metodiske begreper og prinsipper, inkludert statistikk og metoder for databehandling. Emnet PSY-1012 skal derfor gi studenter på årsstudiet i psykologi den første innføring i de mest sentrale metodebegreper og prinsipper.
Et overordnet mål med emnet er å gi studentene en innføring, og å legge til rette for refleksjon og diskusjon av, de viktigste begreper og prinsipper i psykologiens forskningsmetoder. Etter fullført og bestått emne skal studenten ha fått følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Ha kunnskap om den vitenskapsteoretiske forankring til kvantitativ og kvalitativ metode
- Ha kunnskap om viktige vitenskapelige begreper, f.eks. måling, begrep, teori, validitet og reliabilitet
- Ha grunnleggende kunnskaper om statistikk (beskrivende statistikk og slutningsstatistikk)
- Ha kunnskap om viktige design: Beskrivende, relasjonelle og eksperimentelle
- Ha kunnskap om viktige metoder brukt i forskning, f.eks. observasjon, selvrapport, fysiologiske målinger, atferdsmål
- Ha kunnskap om utvalgte kvalitative metoder, spesielt intervju, feltobservasjon, tekstanalyse
- Ha kunnskap om styrker og begrensninger i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
Ferdigheter:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Kunne drøfte ulike design og metoder som brukes for å innhente psykologisk kunnskap
- Kunne beskrive og drøfte viktige feilkilder i forskning og hvordan de kan forebygges
- Kunne belyse holdbarheten i psykologiske studier og teorier
- Kunne vurdere sentrale studier og teorier ut fra deres forskningsmessige grunnlag
Generell kompetanse:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Ha en bevisst forståelse av hvordan kvalitative og kvantitative tilnærminger kan integreres i design av en undersøkelse av psykologiske problemstillinger
- Kunne beskrive og drøfte hvordan kvalitative metoder kan supplere og berike kvantitative metoder, og vice versa
- Ha innsikt i etiske problemstillinger ved psykologisk forskning