Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
REI-3201 Reiselivsledelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er bygd opp rundt tre teoretiske hovedbolker. 1) Organisasjonsteori og særlig organisatoriske særegenheter ved servicebedrifter 2) Kulturteori og de krav som stilles spesielt til organisasjoner hvor leveransen er opplevelser 3) Lederskapsteori generelt og de spesielle krav som stilles til konkurranseutsatte servicebedrifter.
Dette begrunnes med at reiselivsbedrifter stiller andre krav både til organisering og lederskap enn tradisjonelle produksjonsbedrifter. Dette har igjen sammenheng med at leveransene er innrettet mot å skape positive sosiale og emosjonelle reaksjoner hos mottakerne. Produksjonen foregår dessuten oftest i form av sosial utveksling mellom leverandørenes ansatte og kunden i leverandørens lokaler, hvor kultur og stemning utgjør en vesentlig del av leveransen, men også markedsføringen. Dette betinger at hele organisasjonen er gjennomsyret av service management-ideer, som blant annet innebærer bruk av mål, visjoner og verdier som verktøy.
Opptakskrav
Emnet er obligatorisk på erfaringsbasert master i reiselivsledelse. Emnet kan tas som enkeltemne forutsatt at opptakskravene for studiet er oppfylt.
Søknadskode 9371
Opptakskravet for studieprogrammet er bachelorgrad eller tilsvarende grad, samt minst 2 års praktisk erfaring fra reiselivsnæringen eller annen relevant næring som hotell, restaurant og opplevelsesbedrifter. For eksempel kan du ha oppnådd bachelorgrad i friluftsliv, naturvitenskapelige fag, språk, samfunnsfag, humaniora eller økonomi og administrasjon.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan
- redegjøre for prinsipper for organisering av servicebedrifter for å oppnå effektivitet og kvalitet
- redegjøre for den betydningen kultur har generelt, og de særegne kulturtrekk som kreves i reiselivsbedrifter
- redegjøre for lederskapets grunnprinsipper og særegenhetene ved service management
- redegjøre for mål, visjoner og verdier som særlig viktige lederskapsverktøy, samt hvordan disse samspiller med regler og sikkerhetsforskrifter
Ferdigheter
Studenten kan
- organisere alle typer reiselivsvirksomheter i tråd med krav til kvalitet, effektivitet og sikkerhet, slik at forretningsmessig lønnsomhet og miljømessig og sosial bærekraft nås
- utvikle og endre reiselivsbedrifter slik at de til enhver tid er tilpasset skiftninger i markedene
- lede alle typer reiselivsbedrifter, og på alle nivåer - fra toppledelse til gruppeledelse
- anvende alle sentrale lederskapsverktøy i reiselivsbedrifter
Kompetanse
Studenten har
- overordnet forståelse for reiselivsorganisasjoners plass i de samfunn de opererer i, slik at organisering, kulturdimensjoner og lederskap i bedriften harmoniserer med omgivelsene og ideene om kulturrelatert bærekraft
- oversikt over hvordan organisering, kultur og lederskap samspiller med markedsføring, sikkerhet og HMS, og er i stand til å koordinere disse faktorene
- evner til å videreutvikle og tilpasse egen kompetanse på basis av endrede rammebetingelser og nye erfaringer, slik at organisasjonen kontinuerlig kan utvikles
- kompetanse til å kunne bidra med opplæring og utvikling i bransjen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det gis 20 timer undervisning basert på en interaktiv pedagogisk ide. Undervisningen vil derfor være preget av dialog og diskusjoner basert både på forskningsbaserte kunnskaper og studentenes erfaringer. Gruppearbeid vil også bli brukt for å utveksle kunnskaper horisontalt, men også for å gjøre studentene kjent med hverandre og derigjennom utvikle nettverk.
Emnet vil bli evaluert i henhold til kvalitetssystemet til UiT-Norges arktiske universitet