Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

SPA-3015 Spansk syntaks og pragmatikk - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for språk og kultur

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne dersom studenten tilfredsstiller opptakskravet for mastergrad i språk eller litteratur, studieretning spansk. Emnet er en del av mastergradsprogrammet i spansk og latinamerikanske studier.

Emnet kan tas som valgemne av studenter som er tatt opp til mastergradsprogram i spansk litteratur og lektorutdanning trinn 8 - 13, studieretning spansk (jf progresjonskrav).


Innhold

Emnet tar for seg utvalgte avanserte temaer i spansk syntaks og dens forbindelse med pragmatikk, som for eksempel, ordstilling og diskursive funksjoner, tempus, modus, aspekt, bruken av se, leddsetninger, osv. Emnet gir også en innsikt i samspillet mellom grammatikk og diskursive aspekter.

Opptakskrav

Bachelor i spansk og latinamerikanskestudier eller tilsvarende gradsutdanning, med 80 studiepoengs fordypning i spansk, hvorav 60 studiepoeng (stp.) på 1000-nivå og 20 stp. på 2000-nivå. I tillegg kreves et karaktergjennomsnitt tilsvarende C (2,5) eller bedre i emnene i spansk. Søkere med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre i spansk.

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå. I merknadsfeltet må du oppgi emnekoden på emnet du ønsker å søke opptak til.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studentene har:

Ferdigheter

Studentene kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er spansk. Eksamensspråk er spansk.

Undervisning

Emnet tilbys i form av forelesninger og øvelser knyttet til forelesningene. Praktiske øvelser og tekstkommentar står sentralt i emnet og er fast knyttet til teori. Øvelsene og kommentarene er tatt i bruk som forberedelse til eksamen. Studentene må jobbe aktivt på egenhånd og/eller i kollokviegrupper med oppgaver som gjennomgås i timene. Det regnes med aktiv deltakelse fra studentene.

Emnet undervises i bolker/samlinger.

I tillegg til samlingene vil studentene være i stadig kommunikasjon med lærer gjennom Canvas/epost, slik at lærer kan rette øvelse m.m. for på denne måten gjennomføre arbeidsplanen som er satt opp for dette emnet.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.