Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
SPA-3015 Spansk syntaks og pragmatikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne dersom studenten tilfredsstiller opptakskravet for mastergrad i språk eller litteratur, studieretning spansk. Emnet er en del av mastergradsprogrammet i spansk og latinamerikanske studier.
Emnet kan tas som valgemne av studenter som er tatt opp til mastergradsprogram i spansk litteratur og lektorutdanning trinn 8 - 13, studieretning spansk (jf progresjonskrav).
Innhold
Opptakskrav
Bachelor i spansk og latinamerikanskestudier eller tilsvarende gradsutdanning, med 80 studiepoengs fordypning i spansk, hvorav 60 studiepoeng (stp.) på 1000-nivå og 20 stp. på 2000-nivå. I tillegg kreves et karaktergjennomsnitt tilsvarende C (2,5) eller bedre i emnene i spansk. Søkere med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre i spansk.
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå. I merknadsfeltet må du oppgi emnekoden på emnet du ønsker å søke opptak til.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studentene har:
- dypere innsikt i sentrale temaer i spansk syntaks og pragmatikk
- kjennskap til forskjellige problemstillinger knyttet til syntaktisk og pragmatisk analyse, særlig de som er tilknyttet: bruken av fortidsformene, modus, modalitet, ordstilling, diskursive markører, bruken av `se` og leddsetninger
- utdypede kunnskaper i spansk grammatikk og kritiske ferdigheter i grammatikkens analyse
Ferdigheter
Studentene kan:
- ta i bruk de forskjellige pragmatiske faktorene som påvirker nåtidens spanske grammatikk
- gjøre greie for de diskursive bakgrunnene for de viktigste konstruksjoner i nåtidens spansk
- sammenlikne den spanske grammatikken med den norske, og gjennomføre sine egne analyser i syntaks og pragmatikk med bruk av solid metodologi.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet tilbys i form av forelesninger og øvelser knyttet til forelesningene. Praktiske øvelser og tekstkommentar står sentralt i emnet og er fast knyttet til teori. Øvelsene og kommentarene er tatt i bruk som forberedelse til eksamen. Studentene må jobbe aktivt på egenhånd og/eller i kollokviegrupper med oppgaver som gjennomgås i timene. Det regnes med aktiv deltakelse fra studentene.
Emnet undervises i bolker/samlinger.
I tillegg til samlingene vil studentene være i stadig kommunikasjon med lærer gjennom Canvas/epost, slik at lærer kan rette øvelse m.m. for på denne måten gjennomføre arbeidsplanen som er satt opp for dette emnet.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.