Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
SPA-3113 Kulturforflytninger i spanskspråklig litteratur - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er del av masterprogrammet i spansk og latinamerikanske studier og lektorutdanningen trinn 8 - 13, studieretning spansk.
Emnet kan tas som enkeltemne av studenter som oppfyller opptakskravet til mastergradsprogram i spansk og latinamerikanske studier.
Innhold
Opptakskrav
Fullført bachelorgrad i spansk og latinamerikanske studier, eller tilsvarende. Graden må ha en faglig fordypning på minimum 80 studiepoeng i spansk, med 60 studiepoeng (stp.) på 1000-nivå og 20 stp. på 2000-nivå. Unntaksvis kan emner utenfor graden tas med som del av fordypningen. Kontakt instituttet for nærmere informasjon om dette.
Opptak til masterutdanninger er regulert av Forskrift om opptak til UiT §§ 12.-16.
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre
Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget (bachelorgraden, 180 stp.). Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen.
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå. I merknadsfeltet må du oppgi emnekoden på emnet du ønsker å søke opptak til.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om avgrenset område av spanskspråklig litteraturhistorie
- spesialisert innsikt i utvalgte litterære sjangere og modeller og hvordan de adapteres i ny geografisk og kulturell kontekst
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder om de utvalgte litterære tekstene og anvende disse i faglige resonnement
- bruke relevante metoder for å analysere kulturelle fenomen som er spesifikke for spanskspråklig litteratur på en selvstendig måte
Kompetanse
Studentene har:
- utviklet sin kompetanse i å analysere ulike interkulturelle fenomen, og har videreutviklet sin kompetanse i spansk språk.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet tilbys i form av gruppeundervisning og forelesning i bolker. Det forventes at studentene jobber aktivt på egenhånd og i kollokviegrupper med tekstlesing, oppgaveløsning og i samtaler og diskusjoner i rommet. Tekstlesing og oppgaveløsning er obligatorisk forberedelse for hver samling. I tillegg til samlinger vil studentene ha en stadig interaksjon med lærerne gjennom canvas, slik at lærerne kan følge, rette og kommentere studentenes oppgaver.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.