Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
SSO-1041 Tiltaks- og endringsarbeid i praksis. Praksis 2 - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
I praksis 2 får studentene erfaring med fremtidig yrkesutøvelse innenfor autentiske yrkessituasjoner.
I forkant av praksisstudiet gis en innføring i klinisk psykologi. Studentene skal tilegne seg kunnskaper om psykiske lidelser, traumer, utviklingsforstyrrelser og psykisk helsearbeid. Studentene skal tilegne seg kunnskap om krisehåndtering.
I praksisstudiet skal studenten gjennom aktiv refleksjon og kontinuerlig veiledning utføre yrkesrelevant arbeid på praksisplassen. Studenten skal kunne utøve sosialt arbeid på individ, gruppe- og samfunns nivå. Studenten skal delta i samarbeidsmøter og få kjennskap til tverrprofesjonelt samarbeid på individ- og tjenestenivå.
Gjennom praksis skal studentene kunne anvende ferdigheter innen kommunikasjon, oppøve seg forståelse for maktforhold i profesjonelle relasjoner, og kunne reflektere over og håndtere etiske utfordringer.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten
- har bred kunnskap om kommunikasjon, relasjoner, samhandling og veiledning
- har kunnskap om veiledningsteori og -metodikk
- har kunnskap om maktforhold i profesjonelle relasjoner og konflikthåndtering
- har kunnskap om vanlige psykiske lidelser og utviklingsforstyrrelser, og individuelle og relasjonelle behandlingsformer innen psykisk helsearbeid
- har kunnskap om reaksjoner på traumatiske hendelser, med et særskilt fokus på krisehåndtering
- har kunnskap om praksisstedet formål, oppgaver og sentrale samarbeidsinstanser
- kan oppdatere sin kunnskap om betydningen av digital kommunikasjon og digital sikkerhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende faglig kunnskap om relasjoner og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid og kan veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking
- anvende sosialfaglig skjønn i samhandling med ulike brukergrupper i ulike situasjoner
- identifisere grunnleggende tegn på psykiske lidelser i et livsløpsperspektiv
- anvende egne samspills- og kommunikasjonsferdigheter
- motta veiledning og deretter gjøre endringer i forhold til egne holdninger og opptreden
- reflektere faglig og etisk over egen praksis og yrkesrolle
- beherske digitale verktøy, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi, samt kjenne til deres muligheter og begrensninger i sosialt arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve faglig refleksjoner og vurderinger på bakgrunn av tilgjengelige opplysninger fra samtaler, rapporter, forskning og utredninger
- kan forstå, planlegge og handle med bakgrunn i faglig refleksjon i møtet med ulike brukergrupper og mennesker i krise
- kan samhandle på ulike tjenestenivå og har innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid
- ser betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- obligatorisk profesjonsseminar
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- skriftlig og muntlig refleksjon