Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
SSO-2161 Mangfold og marginalisering i et sosialfaglig perspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for barnevern og sosialt arbeid
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i sosialt arbeid. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet fokuserer spesifikt på de utfordringer sosialt arbeid står overfor i et samfunn preget av sosiale prosesser som kan bidra til at personer og grupper marginaliseres. Kritisk refleksjon over egen forståelse, teorier om marginalisering, og sosialfaglige arbeidsmåter er sentralt.
Sentrale temaer i emnet er forholdet mellom majoriteter og minoriteter og den betydningen blant annet etnisitet, kjønn, seksualitet og sosial klasse har i forhold til utstøting.
Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om kritiske perspektiver i sosialt arbeid
- kunnskap om kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk alder og klasse som marginaliseringsgrunnlag, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- kunnskap om anti-rasistisk og anti-diskriminerende arbeid
- kunnskap om forholdet mellom minoriteter og majoriteter
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere kritisk over egen rolle i møte med ulike brukere og brukergrupper
- diskutere sosialfaglige teorier og arbeidsmåter sin betydning i forhold til marginalisering
- analysere hvordan majoritets- og minoritetstilhørighet, har betydning for utstøting
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid
- kan gjenkjenne forhold som bidrar til marginalisering og utstøting
- har innsikt i forhold som bidrar til diskriminering, og hvordan fremme ikke-diskriminerende praksis og et inkluderende samfunn
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- obligatorisk profesjonsseminar
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- refleksjon