Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
STV-3058 Nyere lederskapsteori - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Siden begynnelsen av 1980-tallet har det vokst frem en rekke nye teorier om ledelse. Dette skyldes dels hendelser som har satt ledere i forlegenhet, og dels at tidligere teorier har kommet til kort når det gjelder å forstå og forklare ledelse i vår tids organisasjoner. I dette emnet vil spennvidden i nyere teorier om ledelse bli presentert og deres styrke og svakheter drøftet. Følgende tilnærminger til ledelse vil bli særlig belyst:
- Ledelseslitteraturens opprinnelse og historie
- Karismatisk Ledelse
- Transformasjons- og transaksjonsledelse
- Etisk ledelse
- Åndelig/spirituell ledelse
- Autentisk ledelse
- Estetisk ledelse
- Distribuert ledelse
- Tjenesteledelse (Servant Leadership)
- Teamledelse
- Nyere situasjonsteori
- Den nye generasjonen og ledelsesteoriene
- Kritiske tilnærminger til ledelse
Opptakskrav
For opptak til emnet gjelder følgende opptakskrav:
Bachelorgrad og faglig fordypning: Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning.
I bachelorgraden eller tilsvarende kreves det at følgende fordypning inngår:
- 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, økonomi- og administrasjonsfag eller statsvitenskap. Studenter med annen relevant grad kan vurderes for opptak
- minst 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag
- minst 30 studiepoeng på 2000-nivå (påbyggingsnivå)
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre: Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget (hele graden/180 studiepoeng). Emner med vurderingsuttrykk «bestått» blir ikke inkludert i beregningen. Studenter fra andre læresteder søker opptak på et tilsvarende grunnlag.
Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- den historiske utviklingen av ledelsesfaget
- hva som skiller de ulike teoretiske tilnærmingene til ledelse fra hverandre og hvorfor de er vokst frem.
- kritikken av de respektive teoriene
- de empiriske kunnskapshullene innenfor forskningsfeltet
Ferdigheter
Studenten kan:
- forholde seg kritisk til ulike teorier om ledelse spesielt, og ledelsesfaget generelt
- anvende nyere teorier om ledelse i empiriske studier
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til ledelse av vår tids organisasjoner
Kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- presentere og formidle selvstendig arbeid ved hjelp av fagets begrepsapparat
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert.
Undervisningsformen vil veksle mellom seminarform og ren forelesning.
Kvalitetssikring av emnet: Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Evaluering foretas vanligvis muntlig, slik at studentene og faglærer kan komme i dialog om ev. behov for endringer.