Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
STV-3907 Prosjektseminar - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Bachelorgrad og faglig fordypning:
Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning.
Graden må ha en faglig fordypning på minimum 90 studiepoeng innenfor statsvitenskap. Fordypningen må inneha en progresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende. Se bachelorprogram i statsvitenskap.
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre:
Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget (hele graden/180 studiepoeng). Emner med vurderingsuttrykk «bestått» blir ikke inkludert i beregningen. Studenter fra andre læresteder søker opptak på et tilsvarende grunnlag.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- hvordan man designer et forskningsprosjekt som skal munne ut i en masteroppgave
- hvordan en masteroppgave strukturelt og organisatorisk er bygd opp
- praktiske råd i forhold til skriving av en masteroppgave
- hva som er veiledningens rolle i forbindelse med et masteroppgaveprosjekt.
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt av et omfang som kreves som grunnlag for en masteroppgave
- organisere og disponere stoffet på den måte som kreves i en masteroppgave
- mestre ulike praktiske og tekniske aspekter knyttet til skriving av en masteroppgave, herunder riktig håndtering av kilder og litteraturreferanser
- ta til seg og forbedre teksten på grunnlag av kritikk og anbefalinger som blir gitt av lærere og medstudenter på fremlagte utkast til prosjektskisse
- selv være i stand til å gi konstruktiv kritikk og råd i forhold til medstudenters fremlagte utkast til prosjektskisser.
Kompetanse
Studenten kan:
- utvikle design for og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
- framstille resultatene fra et forskningsprosjekt skriftlig i form av en rapport eller lignende type tekst
- delta med kvalifiserte synspunkter i diskusjoner rundt opplegg for forskningsprosjekter og den skriftlige formidlingen av resultatene fra slike.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Ca. 10 timer undervisning - gis normalt med to timer pr. uke - fordelt på ca. 3 timer forelesning og 7 timer gruppeveiledning (det siste noe fleksibelt avhengig av behov).
Kvalitetssikring av emnet Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Evaluering foretas vanligvis muntlig, slik at studentene og faglærer kan komme i dialog om ev. behov for endringer.