Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
SVF-1051 Samfunnsvitenskapelig metode - Nettbasert - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer innenfor samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
- kjenner til forskningsetikk, kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og kan oppdatere sin kunnskap innenfor samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i enkle undersøkelser og vurdere resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over egen faglig utøvelse
Kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante metoder og kan planlegge og gjennomføre mindre prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for forskning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet består av en forelesningsrekke i kvantitativ metode (8 dobbeltimer) og en forelesningsrekke i kvalitativ metode (7 dobbeltimer). Forelesningene er streamet.
Det tilbys et nettbasert seminar i kvantitativ metode knyttet til obligatorisk oppgave, og nettbasert seminar knyttet til obligatorisk oppgave i kvalitativ metode. Seminarene vil bestå av blant annet korte innledninger/informasjonsvideoer (streamet eller ved bruk avandre typer programvare) og legger til rette for skriving av obligatoriske oppgaver, samt veiledning i prosessen. I tilknytning til seminarene skal studentene lære statistikk og kvalitative forskningsmetoder gjennom praksis.
Det vil tilbys en ressurspakke som legger til rette for alternative måter å forstå samfunnsvitenskapelig metode utover ordinære forelesninger. Ressurspakken kan for eksempel inneholde filmsnutter med rollespill (intervju m.m.), quiz og andre former for egentesting av kunnskap, samt linker til eksterne ressurser på nett.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.